Allard Castelein neemt per 15 juli 2023 afscheid van Havenbedrijf Rotterdam, na een periode van bijna tien jaar aan het hoofd van dé belangrijkste concurrent voor de haven van Antwerpen. “Samenwerken waar het kan, maar concurreren waar het moet”, zo klinkt het in zijn afscheidsinterview met Flows.
De laatste loodjes, wat betekenen die voor u?
“Er speelt veel in de wereld van het Havenbedrijf: uitbreidingen van de haveninfrastructuur, digitalisering, veiligheid, geopolitieke ontwikkelingen en de energietransitie. Er is dus veel te doen, ook in de laatste weken. Mijn agenda is iedere dag vol, maar ik doe het met veel plezier. Boudewijn Siemons neemt het straks over. Hij wordt tijdelijk CEO. Hij heeft zich als COO (directeur infrastructuur en maritieme zaken, red.) al bewezen en zal tijdelijk beide functies combineren. Ik ben dankbaar dat hij daarmee de continuïteit wil waarborgen.”
Wat heeft u bereikt in de tien jaar dat Havenbedrijf Rotterdam onder uw leiding stond?
“Het was een mooie periode, waarvoor ik enorm dankbaar ben. Zoals gezegd zijn de opgaven heel divers. Ik doe daaraan geen recht door één resultaat uit te lichten. Ik laat een goed presterend havenbedrijf achter dat in staat is toekomstige uitdagingen aan te gaan. De haven staat er goed voor en er blijft genoeg werk te doen om dat zo te houden.”
Waar bent u het meest trots op?
“Niet iets in het bijzonder. Er is veel bereikt op verschillende terreinen. Ik ben trots op de totale impact die we als haven maken. We sturen allang niet meer aan op volume. Er worden grote stappen gezet met CO2-reductie. Het waterstofnetwerk in aanleg bijvoorbeeld zal daaraan voor de grote, industriële bedrijven een belangrijke bijdrage leveren. Het einddoel van de energietransitie is wel nog niet bereikt. Je kunt niet zeggen dat het fossiele tijdperk al bijna voorbij is. De huidige geopolitieke ontwikkelingen laten dat zien. We hadden afgelopen winter alternatieven voor Russisch gas hard nodig. Dat bewijst voor mij dat het belangrijk is wendbaar te zijn, zo blijf je ook weerbaar.”
Tijdens het recente staatsbezoek van de Nederlandse koning aan België en de Belgisch-Nederlandse Havendag stond samenwerking tussen beide landen hoog op de agenda. Hoe ziet u de samenwerking van Rotterdam en Antwerpen?
“De verhoudingen zijn goed, ook op het persoonlijke vlak met CEO Jacques Vandermeiren. We delen veel dossiers met elkaar. We werken samen op het gebied van wet- en regelgeving, certificering, het World Ports Climate Action Program (werkgroepen in het kader kennisdeling, red.), infrastructuur, cyber- en drugscriminaliteit. Het zal wel nooit zo zijn dat de EU toestaat dat onze havenbedrijven fuseren tot één organisatie. In het kader van overslag zal altijd gezonde concurrentie blijven bestaan. Dus samenwerken waar het kan, en concurreren waar het moet.”
Wat gaat u doen de komende jaren?
“Ik heb commissariaten bij verschillende bedrijven (SBM Offshore, Renewi en Heijmans, red.) en een aantal maatschappelijke functies in Rotterdam. Ik ga niet stilzitten, en van een pensionering is zeker geen sprake. Een commissariaat bij het Havenbedrijf hoort daar overigens niet bij. In Nederland is het niet gebruikelijk dat bestuurders na hun termijn nog een commissariaat vervullen bij dezelfde organisatie.”
Heeft u nog een wens voor het Havenbedrijf voor de toekomst?
“Ik heb ervaren dat het bedrijfsleven kan bijdragen aan het vinden van oplossingen voor grote maatschappelijke problemen, zoals groeiende ongelijkheid, verlies aan biodiversiteit en klimaatverandering. Ik hoop dat de samenleving dat ook zal erkennen. Dat het bedrijfsleven vaker wordt gezien als onderdeel van de oplossing, in plaats van onderdeel van het probleem. De purpose van het Havenbedrijf Rotterdam is: Connecting the world. Building tomorrow’s sustainable port. Ik hoop dat het de organisatie gegund blijft om op die manier impact te blijven maken, samen met de bedrijven in het havengebied.”