Woensdag en donderdag (15-16 juni 2022) worden na zes maanden sleutelen de buitendeuren van de defecte Kattendijksluis eindelijk teruggeplaatst. Als alles naar wens verloopt zou de sluis dan woensdag 22 juni eindelijk opnieuw in gebruik worden genomen voor de pleziervaart.
De getijdensluis was sinds eind 2021 buiten gebruik. Volgens woordvoerster Carolien Peelaerts van de Vlaamse Waterweg waren eind vorig jaar bij een duikinspectie allerlei tekortkomingen vastgesteld zoals bouten en zelfs scharnierpunten van de sluisdeuren die waren losgeraakt. Daarom werden de deuren volledig gereviseerd (in Gent). En dat behelsde onder meer bijkomende verstevigingen, extra bouten en rubberen dichtingen, nieuwe kussenblokken en draaipunten (of ‘taats’) en de luchtkisten in de deuren werden gereinigd en getest.
Deze week worden de deuren eindelijk teruggeplaatst zodat midden volgende week de jachtsluis eindelijk weer kan worden gebruikt. Volgens de Vlaamse Waterweg zitten de werken daarmee op schema.
Enorme schade
Patrick Van den Bulck, bestuurder van de Jachthaven Willemdok, doopte de Kattendijksluis al eerder om in ‘Catastrofesluis’. Hij is nu voorzichtig positief maar houdt zijn hart vast.
“Het is al een eindeloze lijdensweg geweest. En ik weet dat de mensen van de Vlaamse Waterweg echt hun best doen. Maar zij hebben de – zowat vijftien jaar geleden door BAM (het hedendaagse Lantis) gerenoveerde – sluis ‘geërfd’ van BAM. Er is al altijd wat aan geweest. Maar nu lag de sluis uit sinds eind vorig jaar terwijl de Royerssluis voor jaren buiten gebruik is en zeiljachten niet door de zeesluizen mochten. Er is weliswaar een weekendregeling getroffen waarbij onder allerlei voorwaarden en met veel voorbehoud, zeiljachten op zondag de Van Cauwelaertsluis mogen gebruiken (op voorwaarde dat ze zich twee uur op voorhand aanmelden, dat er op dat ogenblik geen schepen gebruik van maken, enzovoort). Het resultaat is voor de Jachthaven Willemdok een enorme negatieve publiciteit, enorme imagoschade en ronduit een financiële kater. Waar we vroeger gemiddeld per dag toch 20 tot 25 jachten binnenkregen, is dat teruggevallen tot nog vier à vijf. En dat zijn dan vrijwel allemaal motorboten die via de Schelde-Rijnverbinding of het Albertkanaal varen en niet op de stroom komen. Zeilboten kunnen dus hooguit in het weekend in of uit.”
De schade valt nog niet te berekenen maar Van den Bulck hoopt op een regeling met het stedelijk vastgoedbedrijf Vespa. “Ik protesteer bij elke factuur die ik van hen ontvang en ik betaal nu uit eigen beweging slechts de helft van het concessiegeld. Een reactie om rond de tafel te gaan zitten, heb ik nog niet gekregen. En eerlijk, ik hou mijn hart vast hoe lang de sluis het nu weer zal uithouden.”
Bij de diensten van de stadshaven konden we geen reactie optekenen.
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.