Flows brengt op donderdag 17 oktober de community opnieuw samen voor het event ‘Containertrends’. Dat is een gevestigde waarde voor menig maritiem professional en het brengt weer de trends in de containerbusiness in kaart. De crisis in de Rode Zee en de nieuwe allianties vormen twee centrale thema’s.
Het jaar 2024 is voorlopig geen jaar van rampspoed voor de lijnvaart geworden omwille van overcapaciteit, zoals werd voorspeld. Door het Rode Zee-conflict beleefde de sector wereldwijd zelfs bijna een herhaling van de coronacrisis met een tekort aan schepen, hoge spottarieven en opnieuw havencongestie. Maar hoelang zal de hausse voor de carriers blijven duren?
Tijdens de komende editie van het Flowsevent ‘Containertrends‘ zal specialist Stefan Verberckmoes, senior analyst bij AXSMarine (Alphaliner), in zijn keynote vooruitblikken op 2025.
Allianties
2025 wordt ook een jaar van belangrijke alliantieverschuivingen met de splitsing van het 2M Vessel Sharing Agreement van MSC en Maersk, waarbij Maersk een nieuw Gemini-netwerk met Hapag-Lloyd zal aanbieden. Uit analyse van de vaarschema’s blijkt alvast dat de impact op Port of Antwerp-Bruges stevig zal zijn.
Het valt ook op dat carriers uiteenlopende strategische visies hebben. Hun focus is gericht op zuiver maritiem transport tot inlandvervoer, warehousing of ze nemen de rol van ‘container integrator’.
Expediteur
Na de keynote duiken we in enkele thema’s die relevant zijn voor de lokale markt. Zo had de Scheldehaven altijd de reputatie van een echte expediteurshaven te zijn. Maar vandaag zien we belangrijke verschuivingen in het landschap. Tijd dus voor een update van het aandeel van de expediteurs in onze maritieme community.
Daarnaast nemen rederijen alsmaar meer participaties in inlandterminals. Zo kondigde recent MSC via Medlog een participatie aan in Port of Limburg, de nieuwe inlandterminal op de voormalige site van Ford Genk. Wat is het belang van de inlandterminals en welke impact zal die verschuiving hebben op de logistieke keten?
‘Containertrends’ vindt plaats op donderdag 17 oktober in de namiddag in Hof ter Delft in Antwerpen (Ekeren). Inschrijven kan via deze link.