RX/SeaPort pakt na Brexit de nieuwe Europese douaneregels aan

Reportage, Douane
Roel Jacobus
Digitaal platform RX/Seaport maakt PN/TS overzichtelijk.
Digitaal platform RX/Seaport maakt PN/TS overzichtelijk. © Roel Jacobus

De nieuwste tool van RX/SeaPort helpt bedrijven bij de Europese PN/TS-regeling voor invoer en tijdelijke opslag van goederen. Daarmee evolueert het coöperatief digitaal platform uit Zeebrugge ook na de Brexit in zijn service aan Vlaamse havenspelers.

RX/SeaPort voegde aan zijn portfolio voor logistieke ketens met ferry- en roroverkeer een tool toe om PN/TS of voluit Presentation Notification Temporary Storage te beheren. Dat is het nieuwe Europese aangiftesysteem voor de import en tijdelijke opslag van goederen van buiten de Europese Unie.

“Het gemakkelijkste voor alle betrokkenen van een logistieke keten, is dat alles via één platform verloopt”, zegt IT-projectmanager Jurgen Decloedt (zie foto). “De scheepsagent voert de gegevens van de binnenkomende goederen in en de terminaloperator geeft de informatie over de opslag van de goederen. Die PN/TS-gegevens worden automatisch gecontroleerd door de Douane, die eveneens op RX/SeaPort aangesloten is. Vervolgens zet een privaat douaneagentschap alles in een declaratie om, waarna de goederen vrijgegeven kunnen worden. Gedurende het hele proces hebben alle betrokken partijen een zicht op de stand van zaken.”

Mysterie wegnemen

De PN/TS-module wordt in oktober in een testomgeving gebruikt. De data invoeren kan op drie manieren: via een portaalscherm, met Excel-lijsten of een EDI (electronic data interchange). Dat ligt in de strategie om alles zo eenvoudig en gebruiksvriendelijk mogelijk te houden.

“Een invulvakje of een Excellijst: iedereen begrijpt dat”, zegt Alain Guillemyn, managing director van International Car Operators en een van de grondleggers van RX/SeaPort. “Er zijn ook controles ingebouwd om fouten te vermijden en bij elk vakje staat een vraagtekentje dat je kunt aanklikken om meer uitleg te zien. In samenwerking met de Douane nemen wij zo voor onze aangesloten bedrijven de mysteries rond regelgeving en administratie weg. Hierdoor kunnen ze zich ten volle op hun corebusiness toeleggen.”

Coöperatieve vennootschap

Om de haven van Zeebrugge brexitproof te maken, beslisten in 2017 het toenmalige havenbestuur MBZ (vandaag Port of Antwerp-Bruges) en de vereniging van private havenbedrijven Apzi om een havenbreed digitaal platform voor het uitwisselen van douanedocumenten te ontwikkelen. De initiatiefnemers van RX/SeaPort kregen versterking van de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) West-Vlaanderen en de federale Participatie- en Investeringsmaatschappij (FPIM).

Om een maximaal engagement in de havengemeenschap te stimuleren, werd RX/SeaPort opengesteld als een coöperatieve vennootschap. Vanuit elk segment van de transport- en logistieke keten traden grote en kleine spelers toe. Intussen breidde de werking van het platform zich uit naar alle Vlaamse shortseahavens die met het Verenigd Koninkrijk verbonden zijn.