Limburgse transporteurs starten met chauffeurspool

Nieuws, Douane
Philippe Van Dooren

De Limburgse transportbedrijven TDL, Alders Transport, Transport Lux en Multimodal Transport and Logistics (MTL) hebben een werkgeversgroepering opgericht onder de vorm van een vzw, waarmee zij vrachtwagenchauffeurs met elkaar kunnen delen.

Binnen de pool krijgen alle vrachtwagenbestuurders een contract van onbepaalde duur. De pool houdt rekening met de eventuele vraag naar deeltijds werken, gelijktijdige tewerkstelling in verschillende niches van de transportactiviteit en piekmomenten, waardoor de leden-werkgevers, de chauffeurs afwisselend kunnen inzetten. In een eerste fase wordt gemikt op een pool van een dertigtal chauffeurs.

Instroom versnellen, uitstroom vertragen

Jonge en minder ervaren chauffeurs kunnen met de pool ook een brede ervaring opdoen bij verschillende werkgevers die elk in een niche van de transportsector actief zijn. Tegelijk speelt men in op de vraag van oudere chauffeurs naar deeltijds werk. Zo kan vermeden worden dat vrachtwagenchauffeurs al relatief vroeg stoppen met werken.

Chauffeurstekort

De pool moet ook de Limburgse logistieke sector in Limburg helpen doorgroeien. Volgens Pascal Vranken, voorzitter van het Logistiek Platform Limburg (LPL), zijn logistieke functies vandaag goed voor 10% van de totale tewerkstelling in Limburg. “Om te kunnen doorgroeien naar een logistieke toppositie in Europa moeten we op zoek gaan naar oplossingen voor problemen die de hele sector treffen, zoals het tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Met de truckerspool kunnen de deelnemende bedrijven op een eenvoudige manier extra chauffeurs inzetten op piekmomenten en minder chauffeurs op minder drukke momenten. Bedrijven besparen zo op opleidingskosten, winnen aan productiviteit en verhogen hun competitiviteit.”

Implementatie

“POM Limburg, het Logistiek Platform Limburg en Febetra zijn de drijvende krachten achter deze Limburgse pool voor Transport en Logistiek. Na een studie van de KU Leuven om de juridische mogelijkheden voor een dergelijk poolconcept in kaart te brengen, gaf POM Limburg de opdracht aan het consortium TRI-VIZOR/Enkira om de opstart ervan te ondersteunen. Het dagelijks beheer  gebeurt door Edco Jobs”, zo zegt Johan Grutman, logistiek manager bij de POM Limburg.

Niet iedereen enthousiast

De oprichting liep nochtans niet van een leien dakje. Een aantal bedrijven haakte af, onder meer door de paritaire comités. Ook het feit dat de werkgeversgroeperingen in Vlaanderen moeilijk van de grond komen, speelde een rol.

Uiteindelijk keurde minister van Werk Kris Peeters (CD&V) de oprichting goed na een eenduidig advies van de sociale partners in de Nationale Arbeidsraad (NAR). “Dit is een oplossing voor bedrijven die wel werk hebben, maar om verschillende redenen op zichzelf geen werknemer kunnen aanwerven. Bovendien is het een innovatieve manier van jobcreatie. We willen dit dus blijven stimuleren. Daarom hebben we binnen de wet Werkbaar Wendbaar Werk het systeem van de werkgeversgroepering aantrekkelijker gemaakt. Op die manier zal de Limburgse pool voor Transport en Logistiek hopelijk nog veel navolging krijgen”, zo stelde Peeters.

Aanpassingen

De wet werd op verschillende punten aangepast. Zo mogen de groeperingen nu ook van onbepaalde duur zijn en mogen er maximaal vijftig werknemers zijn. Die drempel kan na advies van de NAR wel worden opgetrokken. Ook is de procedure versoepeld. Zo moet de minister binnen de veertig dagen een beslissing nemen en is hij niet meer verplicht advies van de NAR in te winnen.

Ten slotte bepaalt de minister het paritair comité waaronder de groepering valt. Als alle leden onder het zelfde comité vallen, verandert er niets. Zo niet, dan beslist de minister op basis van de deelnemer met het grootst aantal uren of met de meeste tewerkstelling. Ook bij een nieuw lid is een wijziging van paritair comité mogelijk.

Philippe Van Dooren

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00€294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
DOCENT
DOCENT €171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
€348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.
Limburgse transporteurs starten met chauffeurspool – Flows

Limburgse transporteurs starten met chauffeurspool

Nieuws, Douane
Philippe Van Dooren

De Limburgse transportbedrijven TDL, Alders Transport, Transport Lux en Multimodal Transport and Logistics (MTL) hebben een werkgeversgroepering opgericht onder de vorm van een vzw, waarmee zij vrachtwagenchauffeurs met elkaar kunnen delen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

 

 

Ben u al abonnee?

Login

 
Â