Dit jaar zullen naar schatting 13.978 zeeschepen de Scheldehaven aanlopen. Dat is een daling van 1,7% ten opzichte van 2013, maar de gemiddelde bruto tonnenmaat is wel 1,5% groter.
Vooral in de lijnvaart gaat de schaalvergroting hard: in 2013 ontving Antwerpen 67 containerreuzen van meer dan 10.000 teu en dit jaar zijn het er al 265. Op 7 januari ontvangt PSA aan het Deurganckdok met de ‘Morten Maersk’ een Triple E-schip van Maersk (18.340 teu) op maidentrip, en de Scheldehaven is intussen ook klaar om de nieuwe 19.100 teu grote containerreuzen van China Shipping te ontvangen indien die rederij dat wil.
“Dat het nieuwe grootste containerschip ter wereld er eentje van MSC wordt, betekent dat we het perspectief hebben die dat die later ook naar Antwerpen zal komen”, zegt CEO Eddy Bruyninckx van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen. Hij verwijst daarbij naar de nieuwe ‘MSC Oscar’ met een nominale capaciteit van 19.224 teu. De Scheldehaven ontving eerder deze maand nog de ‘MSC New York’ (foto), waarvan de nominale capaciteit door MSC intussen op 16.864 teu werd gebracht.
Scheldeverdieping
Bruyninckx laat geen enkele gelegenheid voorbijgaan om te herhalen hoe cruciaal het was dat de vorige Schedeverdieping net op het nippertje werd gerealiseerd. “We moeten de Schelde blijven aanpassen aan de noden van het scheepvaartverkeer”, zegt hij. In eerste fase kan dat door een goede ketenwerking en de toepassing van moderne technologie (voor bv. beloodsing op afstand).
Ook een aanpassing van de regels voor de kielspeling kan de opvaart van grotere tonnage mogelijk te maken. “Een voetje is op die manier snel gewonnen”.
Intussen wordt samen met Nederland gezocht naar een studiebureau dat de capaciteit van de rivier voor de scheepvaart in kaart kan brengen.
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.