dossier

Crisis Rode Zee

Sinds de start van de oorlog tussen IsraĆ«l en de Palestijnse terreurorganisatie Hamas begin oktober 2023, nemen de Houthi-rebellen vanuit Jemen regelmatig koopvaardijschepen onder vuur die langs de Rode Zee passeren en banden zouden hebben met IsraĆ«l. De Houthiā€™s zeggen dat ze schepen aanvallen die eigendom zijn van IsraĆ«l, door IsraĆ«l worden geĆ«xploiteerd of op weg zijn naar IsraĆ«lische havens. Veel van de aangevallen schepen hebben echter geen banden met IsraĆ«l. Met deze aanvallen belemmeren de rebellen het verkeer door het Suezkanaal, een strategische waterweg en de snelste scheepvaartroute tussen AziĆ« en Europa. De omleiding langs Kaap de Goede Hoop voegt nog eens 3.000 tot 3.500 zeemijlen (6.000 km) toe aan deze route en kan de reis AziĆ«-Europa 8 tot 15 dagen langer maken. Het effect van de crisis in de Rode Zee was al zichtbaar in de spottarieven, en nu is dat ook zo bij de verzekeringspremies voor vrachtschepen. Sommige premies zijn door de voorvallen vertienvoudigd. In dit dossier bundelen we alle artikels en bijdragen die gerelateerd zijn aan de crisis in de Rode Zee.

Alle artikels in dit dossier