Baggerwerken IJzer goede zaak voor Watertrucks van Group De Cloedt

Nieuws, Binnenvaart
Roel Jacobus
Watertruck op kanaal Oostende-Nieuwpoort
Watertruck op kanaal Oostende-Nieuwpoort © Roel Jacobus

De Vlaamse Waterweg start in augustus met het baggeren van de IJzer, het kanaal Nieuwpoort-Duinkerke en het Lo-kanaal. Een betere bevaarbaarheid van het IJzerbekken is een goede zaak voor Group De Cloedt, die er met onbemande Watertrucks actief is.

In opdracht van De Vlaamse Waterweg start het consortium Ghent Dredging-DEME na het zomerbouwverlof met onderhoudsbaggerwerken en slibruiming in het IJzerbekken. Op de IJzer tussen Roesbrugge en Nieuwpoort worden lokale ondieptes weggewerkt. Daarna start een onderzoek naar eventuele explosieven of vervuiling, waarna in 2025 de diepte overal naar minimum 2,20 meter wordt gebracht.

Op het Kanaal Nieuwpoort-Duinkerke worden eveneens drempels afgevlakt. Ook het Lo-kanaal, dat de IJzer in Fintele met het Kanaal Nieuwpoort-Duinkerke verbindt, wordt over zijn hele lengte terug op minimum 2,20 meter diepte gebracht, met een vaargeul van 6 meter breed.

Overstroming Westhoek

De werken komen voort uit het actieplan ‘Weerbare Westhoek’, dat eind 2023 door de Vlaamse regering werd goedgekeurd. Dat omvat tal van ingrepen van de Vlaamse en lokale overheden om – na de zware overstromingen van de jongste jaren – de veiligheid te verhogen en het waterbeheer te verbeteren.

“Wij verwelkomen de aanpak van het IJzerbekken”, reageert Patrick Degryse, voorzitter van Group De Cloedt. Het bedrijf voor baggerwerken, transport en verwerking van zand, granulaten en gronden, heeft sinds 2019 in het gebied, een trafiek met onbemande Watertrucks. Vanuit Diksmuide brengen die gedurende 7 tot 8 jaar een massa van 400.000 ton afgegraven grond naar Oostende. Dit traject loopt via de IJzer, het kanaal Nieuwpoort-Oostende (Plassendalevaart) en een stuk van het kanaal Brugge-Oostende.

Vaarverbod voorkomen

De jongste probleemsituatie was in november 2023, toen Vlaanderen kampte met hoge waterstanden wegens enorme hoeveelheden neerslag in Noord-Frankrijk. Daarbij was er hinder voor de scheepvaart in de bekkens van Schelde, Leie, Dender en IJzer tot zelfs in de achterhaven van Oostende. “In het IJzerbekken gold er door de overstromingen zelfs wekenlang een compleet vaarverbod. Dat had een zware operationele en ook financiĂ«le impact op onze werking. Naast de doorlopende kosten voor materieel en medewerkers, liep ons project voor het afvoeren van grond uit Diksmuide vertraging op. Gelukkig kregen we daarvoor onlangs een verlenging van het contract toegekend, zodat we alle volumes toch zullen kunnen verplaatsen”, zegt Degryse.

Maar ook voor de ‘normale omstandigheden’ vindt hij de baggerwerken een goede zaak. “De capaciteit van een schip wordt bepaald door de kleinste diepte op het hele traject. Als De Vlaamse Waterweg op de IJzer de zekerheid van minimum 2,20 meter kan garanderen, dan kunnen we daarmee aan de slag. Laat me wel opmerken dat ook de constante vaardiepte van het kanaal Nieuwpoort-Plassendale een aandachtspunt blijft.”

Baggerwerken IJzer goede zaak voor Watertrucks van Group De Cloedt – Flows

Baggerwerken IJzer goede zaak voor Watertrucks van Group De Cloedt

Nieuws, Binnenvaart
Roel Jacobus
Watertruck op kanaal Oostende-Nieuwpoort
Watertruck op kanaal Oostende-Nieuwpoort © Roel Jacobus

De Vlaamse Waterweg start in augustus met het baggeren van de IJzer, het kanaal Nieuwpoort-Duinkerke en het Lo-kanaal. Een betere bevaarbaarheid van het IJzerbekken is een goede zaak voor Group De Cloedt, die er met onbemande Watertrucks actief is.

In opdracht van De Vlaamse Waterweg start het consortium Ghent Dredging-DEME na het zomerbouwverlof met onderhoudsbaggerwerken en slibruiming in het IJzerbekken. Op de IJzer tussen Roesbrugge en Nieuwpoort worden lokale ondieptes weggewerkt. Daarna start een onderzoek naar eventuele explosieven of vervuiling, waarna in 2025 de diepte overal naar minimum 2,20 meter wordt gebracht.

Op het Kanaal Nieuwpoort-Duinkerke worden eveneens drempels afgevlakt. Ook het Lo-kanaal, dat de IJzer in Fintele met het Kanaal Nieuwpoort-Duinkerke verbindt, wordt over zijn hele lengte terug op minimum 2,20 meter diepte gebracht, met een vaargeul van 6 meter breed.

Overstroming Westhoek

De werken komen voort uit het actieplan ‘Weerbare Westhoek’, dat eind 2023 door de Vlaamse regering werd goedgekeurd. Dat omvat tal van ingrepen van de Vlaamse en lokale overheden om – na de zware overstromingen van de jongste jaren – de veiligheid te verhogen en het waterbeheer te verbeteren.

“Wij verwelkomen de aanpak van het IJzerbekken”, reageert Patrick Degryse, voorzitter van Group De Cloedt. Het bedrijf voor baggerwerken, transport en verwerking van zand, granulaten en gronden, heeft sinds 2019 in het gebied, een trafiek met onbemande Watertrucks. Vanuit Diksmuide brengen die gedurende 7 tot 8 jaar een massa van 400.000 ton afgegraven grond naar Oostende. Dit traject loopt via de IJzer, het kanaal Nieuwpoort-Oostende (Plassendalevaart) en een stuk van het kanaal Brugge-Oostende.

Vaarverbod voorkomen

De jongste probleemsituatie was in november 2023, toen Vlaanderen kampte met hoge waterstanden wegens enorme hoeveelheden neerslag in Noord-Frankrijk. Daarbij was er hinder voor de scheepvaart in de bekkens van Schelde, Leie, Dender en IJzer tot zelfs in de achterhaven van Oostende. “In het IJzerbekken gold er door de overstromingen zelfs wekenlang een compleet vaarverbod. Dat had een zware operationele en ook financiĂ«le impact op onze werking. Naast de doorlopende kosten voor materieel en medewerkers, liep ons project voor het afvoeren van grond uit Diksmuide vertraging op. Gelukkig kregen we daarvoor onlangs een verlenging van het contract toegekend, zodat we alle volumes toch zullen kunnen verplaatsen”, zegt Degryse.

Maar ook voor de ‘normale omstandigheden’ vindt hij de baggerwerken een goede zaak. “De capaciteit van een schip wordt bepaald door de kleinste diepte op het hele traject. Als De Vlaamse Waterweg op de IJzer de zekerheid van minimum 2,20 meter kan garanderen, dan kunnen we daarmee aan de slag. Laat me wel opmerken dat ook de constante vaardiepte van het kanaal Nieuwpoort-Plassendale een aandachtspunt blijft.”