VTS-charter luidt officiële start bouw kanaaltunnels Oosterweel in

Nieuws, Binnenvaart
Koen Heinen
Charter VTS Albertkanaal
De ondertekenaars van het Charter op de werfzone langs het kanaal © KH

Hoewel de werken aan de kanaaltunnels officieus vorige maandag 13 mei al van start gingen, is woensdag 15 mei het officiële startsein gegeven met de ondertekening van het Charter VTS Albertkanaal. Het charter heeft betrekking op de passageplanning.

De kanaaltunnels verbinden het toekomstige Oosterweelknooppunt met de verdiepte Ring. De werken aan de tunnels zijn maandag 13 mei begonnen met de aanleg van een werkeiland. “Dit is een nieuwe mijlpaal in de Oosterweelwerken en een nieuwe specifieke situatie. Met de bouw van de tunnels moeten we rekening houden met zowel het water als de scheepvaart, de pleziervaart, enzovoort”, zei Bart Van Camp, directeur Omgeving van bouwheer Lantis.

Ook Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters sprak van een mijlpaal. “Die hebben we samen met heel wat partners bereikt”, zei ze. Ze herinnerde aan oktober 2019 toen met de lancering van het Toekomstverbond een eind kwam aan het juridische kluwen rond de bouw van de Oosterweelverbinding. “Ondertussen zijn sommige werken al sneller afgewerkt dan voorzien, zoals onder meer op Linkeroever. Ook de bouw van de Scheldetunnels in Zeebrugge gaat vooruit”, zei de minister nog.

Technisch huzarenstukje

De kanaalzone waar de tunnels worden gebouwd, strekt zich uit over een afstand van 2,5 kilometer in het Albertkanaal. “Dit is een technisch huzarenstukje. De elementen voor de tunnels worden ter plaatse gebouwd”, legt Eric Vermeiren, omgevingsmanager van Lantis, uit. “Hiervoor trillen we vanaf eind mei stalen damwanden in de bodem van het Albertkanaal van het Samgadok tot het Asiadok. Dat zal ongeveer een jaar duren. Eind 2024 starten we met het wegpompen van het water tussen de damwanden en vullen we de bouwkuip op met zand. Zo ontstaat een droge bouwput waarin we de kanaaltunnels kunnen bouwen.”

De kanaaltunnels bestaan uit vier kokers, twee in elke richting, die per twee op elkaar gestapeld liggen. Ze starten in het Amerikadok en lopen onder het Albertkanaal. Ter hoogte van de Noorderlaan splitsen ze op. De onderste kokers sluiten aan op de Ring richting Nederland, terwijl de bovenste kokers van en naar Sportpaleis en E313 leiden. De eerste delen van de kanaaltunnels zullen klaar zijn tegen eind 2028.

Passageplanning

Omdat de doorvaarbreedte van het kanaal ter hoogte van de werken verminderd is, wordt sinds maandag 13 mei scheepvaartbegeleiding met passageplanning voorzien. In de kanaalzone geldt eenrichtingsverkeer, een snelheidsbeperking tot 8 km per uur en een aanmeldplicht. Passageplanners begeleiden de scheepvaart 24/7. Een passage duurt in theorie 45 minuten. In de praktijk zal dat waarschijnlijk korter zijn. De planning voor de komende 3 uur is zichtbaar via APICS Barge.

Simulatoropleiding verlengd

Sinds enkele maanden kunnen schippers een opleiding volgen op een simulator om veilig langs de kanaalzone te navigeren. Die opleiding is nu verlengd tot eind juni. Volgens Lantis hebben tot nu toe zo’n 150 opleidingen plaatsgevonden.

Charter

Met de ondertekening van het Charter VTS Albertkanaal gaven de verschillende partijen woensdagmiddag het officiële startsein voor de bouw van de kanaaltunnels. Het charter heeft tot doel de gezamenlijke afspraken die in het proces van de uitwerking van de Vessel Traffic Services (VTS) voor de Oosterweelwerken zijn gemaakt, kenbaar te maken. In samenspraak met de deelnemers van deze charter werd de opzet van de passageplanning afgesproken. Het document dient voor de communicatie  naar de gehele sector die de impact ondervindt van de werken in het Albertkanaal en het Amerikadok. “We hebben veel rekening gehouden met alle mogelijke partijen. Met dit charter willen we iedereen garanties bieden”, besloot minister Peeters.

Het charter (zie foto) werd ondertekend door minister Peeters, Jeroen Philtjens (TM Roco), Rob Smeets (Port of Antwerp-Bruges), Chris Danckaerts (De Vlaamse Waterweg) en Marc Descheemaecker (Lantis).

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
DOCENT
DOCENT 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.
VTS-charter luidt officiële start bouw kanaaltunnels Oosterweel in – Flows

VTS-charter luidt officiële start bouw kanaaltunnels Oosterweel in

Nieuws, Binnenvaart
Koen Heinen
Charter VTS Albertkanaal
De ondertekenaars van het Charter op de werfzone langs het kanaal © KH

Hoewel de werken aan de kanaaltunnels officieus vorige maandag 13 mei al van start gingen, is woensdag 15 mei het officiële startsein gegeven met de ondertekening van het Charter VTS Albertkanaal. Het charter heeft betrekking op de passageplanning.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login