Het Antwerpse Seafar installeert een remote operate center bij het Nederlandse scheepvaartbedrijf Dari. Het bedrijf zal zelf zijn schepen vanop afstand aansturen met technologie van Seafar.
Seafar blijft zijn technologie verder uitrollen, nu bij het Nederlandse Dari. Het bedrijf beschikt over een moderne vloot en is gespecialiseerd in het transport van droge lading, containers, vloeibare chemische en minerale producten over het West-Europese vaarnet.
Remote operate center
Dari is een vaste klant van Seafar en bouwt nu zijn eigen remote operate center in Dordrecht. âWij bouwen voor hen met onze technologie. We zitten nu in de fase van de installatieâ, zegt Louis Cool, CEO van Seafar.
Dari was ook een van de scheepvaartbedrijven die in januari van het binnenvaartloket in Evergem een certificaat ontving voor geautomatiseerd varen op de Rijn.
âWij geloven in die toekomst. Het project staat nog wel in de kinderschoenen. We hebben nu drie schepen uitgerust met de technologie en er komen er nog vier bij. We willen tegen de zomer van start gaan met ons remote operate centerâ, zegt Raymon Berkhout, directielid van Dari.
Vorige week werd een nieuwbouwschip âVolharding 16â van Volharding Group, een onderdeel van Dari, gedoopt. Dat schip is uitgerust met technologie om vanop afstand bestuurd te worden.
In februari 2024 opende Seafar ook al een eigen remote operate center in Duisburg, in samenwerking met Reederei Deymann en HGK Shipping voor geautomatiseerd varen op de Duitse vaarwegen. âWe zijn daar volop in gesprek met de Duitse overheden en blijven aan de kar trekken om onze technologie verder uit te rollenâ, zegt Cool.