Febetra op de barricades: “Absurde regels transportsector afschaffen”

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Vlaamse Ondernemers roepen op tot versnipperen van regels die administratieve overlast veroorzaken.
Vlaamse Ondernemers roepen op tot versnipperen van regels die administratieve overlast veroorzaken. © Febetra

Samen met andere sectorfederaties heeft Febetra in het Vlaams parlement een pleidooi gevoerd om absurde regels af te schaffen. De transportfederatie viseert onder meer de wildgroei aan tonnageverboden en buitensporige boetes voor overladen trucks.

De transportfederatie kaartte bij de Vlaamse parlementairen de onrealistische taalvereisten aan voor vrachtwagenchauffeurs. Philippe Degraef, directeur van Febetra, verduidelijkt: “Ongeveer een derde van de vrachtwagenchauffeurs die als loontrekkende werkzaam zijn bij een Belgische transportonderneming, heeft een andere nationaliteit dan de Belgische. In de toekomst zullen er naar alle waarschijnlijkheid nog meer chauffeurs met een vreemde nationaliteit aan de slag gaan bij Belgische transportondernemingen.”

Het blijft vreemd dat er geen opleidingen in het Engels gegeven mogen worden

“De mogelijkheid om een beroep te doen op een tolk, zoals onlangs beslist werd door de Vlaamse regering, is een stap in de goede richting, maar gaat nog niet ver genoeg. Het blijft vreemd dat er geen opleidingen in het Engels gegeven mogen worden. Verder kan men zich de vraag stellen waarom er enkel in een van de talen van de Europese Economische Ruimte en in het Oekraïens getolkt mag worden en bijvoorbeeld niet in het Arabisch of in het Turks”, gaat hij verder.

Wildgroei tonnageverboden

Ook de wildgroei aan lokale tonnageverboden werd door de mangel gehaald. Het verkeersbord C23, dat tonnageverboden voor vrachtvoertuigen aanduidt, wordt volgens Febetra door lokale besturen te pas en te onpas gebruikt om vrachtvoertuigen de toegang tot heel wat van hun lokale wegen te ontzeggen, terwijl die technisch gezien wel geschikt zijn voor vrachtvervoer.

“Vrachtvoertuigen worden zo tot grote omwegen verplicht zonder rekening te houden met aspecten zoals de extra milieukost, extra economische kost, extra congestie. Vaak wordt het verkeer ook weggeduwd naar buurgemeenten, die dan op hun beurt reageren met tonnageverboden om vrachtvoertuigen te bannen”, aldus Degraef.

Buitensporige boetes

Ook de hoogte van de boetes bij overlading van vrachtwagens is de beroepsfederatie een doorn in het oog. “Distributievoertuigen die in de loop van de dag op verschillende losadressen lading hebben afgezet, zijn plots overladen op hun voorste as, wanneer er op het einde van de dag alleen nog goederen vooraan in het voertuig zitten. Herverdelen van de resterende lading is niet evident, zeker niet als je ook nog eens de regels rond ladingzekering correct wil naleven. De boetes zijn niet in verhouding met de inbreuk”, stelt Degraef.

“Boetebedragen zijn te vermenigvuldigen met de opdeciemen (x 8). Wie een asoverlading heeft van meer dan 3.000 kilogram, zonder dat het voertuig overladen is op totaalgewicht, betaalt een boete van acht keer 750 euro, goed voor een totaalbedrag van 6.000 euro”, geeft Degraef als voorbeeld.

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
DOCENT
DOCENT 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.
Febetra op de barricades: “Absurde regels transportsector afschaffen” – Flows

Febetra op de barricades: "Absurde regels transportsector afschaffen"

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Vlaamse Ondernemers roepen op tot versnipperen van regels die administratieve overlast veroorzaken.
Vlaamse Ondernemers roepen op tot versnipperen van regels die administratieve overlast veroorzaken. © Febetra

Samen met andere sectorfederaties heeft Febetra in het Vlaams parlement een pleidooi gevoerd om absurde regels af te schaffen. De transportfederatie viseert onder meer de wildgroei aan tonnageverboden en buitensporige boetes voor overladen trucks.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login