Containerrederijen investeren coronawinst in eigen vloot

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'ZIM Amber' (7.800 teu) in Yantian
De ‘ZIM Amber’ (7.800 teu) in Yantian © YICT

In de lijnvaart is er een duidelijke trend dat rederijen nu liever een groot deel van hun vloot in eigendom hebben en dus minder schepen moeten inhuren. Die evolutie is het duidelijkst zichtbaar bij MSC, CMA CGM, HMM en X-Press Feeders.

Dankzij de grote winsten die de containerrederijen tijdens de COVID-19-pandemie gemaakt hebben, kunnen ze het zich veroorloven om nieuwe tonnage te bestellen of oudere schepen tweedehands over te nemen. Dat gebeurde en gebeurt dan ook op grote schaal.

Marktleider MSC is daarvan een goed voorbeeld. In de voorbije vier jaar heeft de rederij uit Genève 88 nieuwe schepen en maar liefst 355 tweedehandsschepen aan de vloot toegevoegd. Tien jaar geleden huurde de rederij zo’n 60% van zijn vloot, maar dat percentage is volgens de Franse databank Alphaliner teruggevallen naar zo’n 36%.

Naakte romp

Bij het bepalen van dat percentage hield Alphaliner rekening met de types van chartercontracten. Strikt gezien huurt MSC de helft van zijn vloot, maar heel wat charters zijn naakte romp-bevrachtingen (bareboat charters) voor een periode van zeventien jaar met de verplichting om het schip nadien over te kopen.

Deze chartercontracten met Chinese banken waarbij de schepen gedurende de volledige carrière bij MSC blijven en ook door de carrier zelf worden bemand en beheerd, komen in de praktijk neer op een soort lening, waarbij MSC ten volle de rol van eigenaar speelt.

Verhouding

Bij CMA CGM is de verhouding tussen eigen tonnage en charterschepen in tien jaar tijd veranderd van 20% in eigendom en 80% ingehuurd naar 40/60. De voorbije vier jaar nam de Franse carrier tachtig nieuwe schepen in de vaart en kocht het er nog eens 112 tweedehands.

De Zuid-Koreaanse rederij HMM moest acht jaar geleden van het faillissement gered worden omdat niet alleen de tarieven toen extreem laag waren, maar ook omdat de carrier veel schepen aan hoge tarieven had ingehuurd. Intussen is het aandeel van de gecharterde schepen bij HMM gedaald van 70% naar 45% van de vloot.

Chartermarkt

De totale capaciteit van alle schepen die via de chartermarkt aan het werk zijn, is volgens Alphaliner sinds de coronacrisis met ongeveer een miljoen teu gedaald. De rol van de chartermarkt is echter verre van uitgespeeld en sommige carriers sluiten nog altijd grote langetermijncontracten met eigenaars als Seaspan, Shoei Kisen, Eastern Pacific Shipping, Zodiac Maritime, Danaos of Navios.

Er zijn ook nog altijd rederijen die wel sterk afhankelijk blijven van hun gehuurde vloot. De Israëlische carrier ZIM gaat als enige top 10-carrier tegen de trend in en huurt nu 93% van al zijn capaciteit, terwijl dat tien jaar geleden 70% was. Ook de vele nieuwbouwschepen die de rederij recent in de vaart nam (zie foto), zijn gehuurde schepen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
DOCENT
DOCENT 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.
Containerrederijen investeren coronawinst in eigen vloot – Flows

Containerrederijen investeren coronawinst in eigen vloot

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'ZIM Amber' (7.800 teu) in Yantian
De ‘ZIM Amber’ (7.800 teu) in Yantian © YICT

In de lijnvaart is er een duidelijke trend dat rederijen nu liever een groot deel van hun vloot in eigendom hebben en dus minder schepen moeten inhuren. Die evolutie is het duidelijkst zichtbaar bij MSC, CMA CGM, HMM en X-Press Feeders.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login