Reefercontainers mogelijk aan basis ongeval in haven Rotterdam

Nieuws, Mensen
Koen Heinen

Voortgaand op de beelden van het incident aan de terminal van ECT in de Amazonehaven op de Rotterdamse Maasvlakte (zaterdag 21 juli), oordeelt binnenvaartconsultant Gunther Ginckels dat de reefercontainers in de vijfde en zesde laag aan de basis van het ongeval kunnen liggen. “Als we de beelden van de ‘Comienzo’ zien, stellen we vast dat het zes hoog beladen was, vermoedelijk met vooral lege containers. Zo hoog laden is een randgeval maar in principe nog mogelijk als in de vijfde en zesde laag geen lege reefercontainers zitten. Lege 40’ reefercontainers wegen ongeveer 4.300 kilogram en hebben de eigenschap dat ze door hun ongelijke gewichtsverdeling, als gevolg van de koelunit aan één zijde, vatbaar zijn voor schuiven”, zegt Ginckels.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login

 
 
Reefercontainers mogelijk aan basis ongeval in haven Rotterdam – Flows

Reefercontainers mogelijk aan basis ongeval in haven Rotterdam

Nieuws, Mensen
Koen Heinen

Voortgaand op de beelden van het incident aan de terminal van ECT in de Amazonehaven op de Rotterdamse Maasvlakte (zaterdag 21 juli), oordeelt binnenvaartconsultant Gunther Ginckels dat de reefercontainers in de vijfde en zesde laag aan de basis van het ongeval kunnen liggen. “Als we de beelden van de ‘Comienzo’ zien, stellen we vast dat het zes hoog beladen was, vermoedelijk met vooral lege containers. Zo hoog laden is een randgeval maar in principe nog mogelijk als in de vijfde en zesde laag geen lege reefercontainers zitten. Lege 40’ reefercontainers wegen ongeveer 4.300 kilogram en hebben de eigenschap dat ze door hun ongelijke gewichtsverdeling, als gevolg van de koelunit aan één zijde, vatbaar zijn voor schuiven”, zegt Ginckels.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login