MSC’s honger naar tweedehandstonnage nog niet gestild

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Buxcoast' van 6.892 teu
De ‘Buxcoast’ van 6.892 teu © Commons Wikimedia/Wolfgang Fricke

De Zwitserse rederij MSC heeft de voorbije weken nog maar eens negen containerschepen gekocht op de tweedehandsmarkt. Daarvan zijn er vijf al twintig jaar of langer in de vaart, maar de carrier koopt duidelijk liever vintagetonnage dan die te huren.

Bijna een maand geleden meldde Flows nog dat MSC twee 23 jaar oude vintageschepen van 6.447 teu had gekocht van de Duitse eigenaar NSB Niederelbe, die destijds onder de namen ‘CMA CGM Baudelaire’ en ‘CMA CGM Balzac’ in de vaart waren gekomen.

Van dezelfde eigenaar heeft de rederij uit Genève eerder deze maand ook de zusterschepen ‘Buxcoast’ (zie foto) en ‘Buxcliff’ (elk 6.892 teu) gekocht, die 23 jaar geleden in de vaart kwamen onder de namen ‘CMA CGM Voltaire’ en ‘CMA CGM Verlaine’. MSC betaalde 22,5 miljoen dollar per stuk voor het duo, dat nu nog in charter voor CMA CGM vaart.

Maersk

Behalve CMA CGM zal ook Maersk binnenkort enkele gehuurde schepen aan MSC moeten afstaan. De in 2003 gebouwde panamax ‘Alexander Bay’ (4.252 teu) zal na afloop van zijn charter aan de Deense carrier, aan de rederij uit Genève overgedragen worden. Hetzelfde geldt voor de panamax ‘Kilimanjaro’ (4.229 teu) uit 2006, die MSC overneemt van de Israëlische eigenaar XT Shipping.

De 2.478 teu grote zusterschepen ‘Maersk Dakar’ (ex-‘Frisia Lubeck’) en ‘Maersk Douala’ (ex-‘Frisia Rotterdam’), die twintig jaar geleden gebouwd werden, koopt MSC rechtstreeks van zijn Deense concurrent over. Ze zijn uitgerust met 400 aansluitingen voor reefercontainers en beschikken over drie boordkranen van 45 ton.

Cosmoship

Tot de laatste aanwinsten behoren ook de ‘AS Nadia’ van 3.586 teu uit 2007 en de ‘AS Ragna’ van 1.496 teu uit 2009, die MPC Container Ships heeft verkocht. Op MSC’s boodschappenlijstje stond ook nog de ‘Odysseus’ (2.824 teu) uit 2006 van de Griekse eigenaar Cosmoship, die nu nog eventjes voor Hapag-Lloyd vaart en voor naar verluidt zestien miljoen dollar van eigenaar wisselt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
DOCENT
DOCENT 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.
MSC’s honger naar tweedehandstonnage nog niet gestild – Flows

MSC’s honger naar tweedehandstonnage nog niet gestild

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Buxcoast' van 6.892 teu
De ‘Buxcoast’ van 6.892 teu © Commons Wikimedia/Wolfgang Fricke

De Zwitserse rederij MSC heeft de voorbije weken nog maar eens negen containerschepen gekocht op de tweedehandsmarkt. Daarvan zijn er vijf al twintig jaar of langer in de vaart, maar de carrier koopt duidelijk liever vintagetonnage dan die te huren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login