Walter Vandeperre vertelt over H&L en kijkt naar de toekomst

Flowsmagazine, Scheepvaart
Te gast
Bedrijvigheid bij H&L
Bedrijvigheid bij H&L © H&L

In de jubileumeditie van ons magazine hebben we de bedrijven in de maritieme en logistieke sector de kans geboden om zich in de kijker te stellen. Een interview met Walter Vandeperre van H&L Services.

Vanwaar komt de naam H&L?

“H&L staat heel simpel voor Haven & Logistiek”, zegt Walter Vandeperre, CEO van H&L Services. “Wij werken alleen prestatiegericht en werken in onderaanneming met duidelijk afgesproken tarieven. Transparante kosten; daar houdt iedereen wel van.”

“Vorig jaar hebben we een kleine 40.000 teu gedaan, wat neerkomt op 150 tot 175 teu per dag”, gaat hij verder. “Dat zijn best spectaculaire cijfers als je er rekening mee houdt dat wij dit allemaal realiseren met fysieke handenarbeid. Hiervoor hebben we een tachtigtal vaste medewerkers op de payroll staan. Opmerkelijk aan ons personeelsbestand is het lage verloop, waardoor we heel wat expertise in huis hebben en kunnen houden. Wij vieren in maart 2024 ons 20-jarige bestaan en heel wat medewerkers waren er 20 jaar geleden ook al bij”, zegt Vandeperre fier.

Wie zijn jullie klanten zoal?

“H&L heeft een groot klantenbestand waarin heel wat ronkende namen staan, waaronder DSV, Van Moer Logistics, Kuehne+Nagel, H.Essers en Distrilog”, zegt hij. “Wij werken vooral op de as Kortrijk-Tongeren. Alles wat links en rechts van de snelweg ligt, kunnen we bedienen. Om alles efficiënt te laten verlopen, maken we gebruik van een kleine ploeg in Gent die we snel kunnen aanvullen met extra mensen uit Antwerpen. Meer richting Tongeren hebben we een ploeg ter hoogte van Geel die we zowel in de richting van Limburg als in het Antwerpse kunnen inzetten.”

In een wereld waarin iedereen de mond vol heeft van automatisatie zijn jullie toch een beetje de vreemde eend in de bijt?

“Dertig jaar geleden was het nog heel gebruikelijk om met de hand te laden en te lossen, maar ondertussen is er heel veel geautomatiseerd. Wij zweren bij handenarbeid in combinatie met heel veel kennis en expertise. Dat maakt ons ook erg flexibel. Voor veel bedrijven is automatiseren niet rendabel, waardoor handenarbeid altijd nog beter van pas komt. Voor sommige bedrijven is het bovendien handig om te starten met onze mensen en – eens ze voldoende volumes draaien – om dan over te stappen op automatisering.”

Hoe kijken jullie naar de toekomst?

“Wat inkomende en uitgaande trafieken betreft, houd ik de vinger aan de pols. We zullen de komende jaren meer moeten kijken naar exporterende bedrijven en het buitenland. H&L is echt uniek in de manier van aanpakken en dat maakt dat we eigenlijk geen concurrentie hebben. We kunnen dus perfect onze knowhow in het buitenland implementeren”, besluit hij.

LEES OOK