Roboat zet ge-3D-printe, autonome veerpont in bij Olympische Spelen

Nieuws, Binnenvaart
Bart Meyvis
Autonoom veerpont van Holland Shipyards en Roboat
Autonoom veerpont van Holland Shipyards en Roboat © Holland Ship Yards Group

De Amsterdamse start-up Roboat rust veerboten uit met assistentiesystemen en bouwt ondertussen volop aan het eerste ge-3D-printe autonoom veerpont. Dat zal ingezet worden tijdens de Olympische spelen van Parijs in 2024.

In België linken we autonoom varen meteen aan innovatieve bedrijven zoals het Antwerpse Seafar. Ook in Nederland worden grote stappen gezet op het vlak van autonoom varen. Volgens SMASH! (Nederlands Forum Smart Shipping) zou autonoom varen op de Nederlandse vaarwegen mogelijk moeten zijn vanaf 2028.

De Amsterdamse start-up Roboat staat al erg ver als het gaat over autonoom varen. Roboat startte in 2015 als onderzoeksproject van het Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions (AMS Institute) en het Massachusetts Institute of Technology (MIT) en wil nu vooral veer- en rondvaartboten, afvalschepen en watertaxi’s autonoom laten varen. Ook nieuwe of bestaande binnenvaartschepen uitrusten met het Roboat-systeem behoort tot de mogelijkheden.

Assistent

Het systeem van Roboat kan niet alleen ingezet worden om autonoom te varen. Het Amsterdamse Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB) installeerde recent een Roboat-systeem op IJveer 66, een veerpont naar Amsterdam-Noord. Het Roboat-systeem zal hier niet volledig autonoom draaien, maar de technologie zal de schipper voornamelijk assisteren bij het aan- of afmeren en tijdens vaarten met slecht zicht.

Olympische spelen 2024

Eind maart 2023 sleepte Roboat een contract binnen om tijdens de Olympische Spelen van 2024 in Parijs een autonome veerboot te laten varen tussen het atletendorp en L’Île-Saint-Denis. Uniek is dat de veerboot met een 3D-printer gebouwd zal worden in samenwerking met de Nederlandse scheepsbouwer Holland Shipyards Group en de Parijse consultant in stedelijke ontwikkeling Sequana Développement.

Nooit eerder werd een boot van 9 bij 3,90 m met een 3D-printer gemaakt. “De 3D-print-bouwmethode opent een nieuw spannend hoofdstuk in de scheepsbouw”, zegt Leendert Hoogendoorn, directeur Holland Shipyards Group. “Elke stad heeft te maken met stedelijke mobiliteitsuitdagingen en groen vervoer over water kan een uitstekende oplossing bieden. Door gebruik te maken van autonome elektrische veerboten heb je een duurzame oplossing voor het verminderen van files en emissies in steden. De veerboten helpen steden hun groeiende mobiliteitsbehoeften op te lossen door beter gebruik te maken van de waterwegen.”

Roboat zet ge-3D-printe, autonome veerpont in bij Olympische Spelen – Flows

Roboat zet ge-3D-printe, autonome veerpont in bij Olympische Spelen

Nieuws, Binnenvaart
Bart Meyvis
Autonoom veerpont van Holland Shipyards en Roboat
Autonoom veerpont van Holland Shipyards en Roboat © Holland Ship Yards Group

De Amsterdamse start-up Roboat rust veerboten uit met assistentiesystemen en bouwt ondertussen volop aan het eerste ge-3D-printe autonoom veerpont. Dat zal ingezet worden tijdens de Olympische spelen van Parijs in 2024.

In België linken we autonoom varen meteen aan innovatieve bedrijven zoals het Antwerpse Seafar. Ook in Nederland worden grote stappen gezet op het vlak van autonoom varen. Volgens SMASH! (Nederlands Forum Smart Shipping) zou autonoom varen op de Nederlandse vaarwegen mogelijk moeten zijn vanaf 2028.

De Amsterdamse start-up Roboat staat al erg ver als het gaat over autonoom varen. Roboat startte in 2015 als onderzoeksproject van het Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions (AMS Institute) en het Massachusetts Institute of Technology (MIT) en wil nu vooral veer- en rondvaartboten, afvalschepen en watertaxi’s autonoom laten varen. Ook nieuwe of bestaande binnenvaartschepen uitrusten met het Roboat-systeem behoort tot de mogelijkheden.

Assistent

Het systeem van Roboat kan niet alleen ingezet worden om autonoom te varen. Het Amsterdamse Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB) installeerde recent een Roboat-systeem op IJveer 66, een veerpont naar Amsterdam-Noord. Het Roboat-systeem zal hier niet volledig autonoom draaien, maar de technologie zal de schipper voornamelijk assisteren bij het aan- of afmeren en tijdens vaarten met slecht zicht.

Olympische spelen 2024

Eind maart 2023 sleepte Roboat een contract binnen om tijdens de Olympische Spelen van 2024 in Parijs een autonome veerboot te laten varen tussen het atletendorp en L’Île-Saint-Denis. Uniek is dat de veerboot met een 3D-printer gebouwd zal worden in samenwerking met de Nederlandse scheepsbouwer Holland Shipyards Group en de Parijse consultant in stedelijke ontwikkeling Sequana Développement.

Nooit eerder werd een boot van 9 bij 3,90 m met een 3D-printer gemaakt. “De 3D-print-bouwmethode opent een nieuw spannend hoofdstuk in de scheepsbouw”, zegt Leendert Hoogendoorn, directeur Holland Shipyards Group. “Elke stad heeft te maken met stedelijke mobiliteitsuitdagingen en groen vervoer over water kan een uitstekende oplossing bieden. Door gebruik te maken van autonome elektrische veerboten heb je een duurzame oplossing voor het verminderen van files en emissies in steden. De veerboten helpen steden hun groeiende mobiliteitsbehoeften op te lossen door beter gebruik te maken van de waterwegen.”