Chartercontract ‘River Drones’ met WeBarge ‘bevroren’

Nieuws, Binnenvaart
Koen Heinen
River Drone 2
De ‘River Drone 2’ met lichte ‘schaafwonden’ © Bart Meyvis

Binnenvaartoperator WeBarge vaart niet meer met de twee ‘River Drone’-schepen, die pas in april van dit jaar in de vaart werden genomen. Volgens Olivier De Smedt, general manager van WeBarge, is het chartercontract ‘bevroren’.

Een reden voor het ‘on hold’ zetten van het chartercontract wil De Smedt niet geven. Daarvoor verwijst hij naar Geert Van Overloop, BU Director River Drones bij Naval Inland Navigation. Die wil ook niet reageren op het feit dat de schepen aan de kant liggen.

Chartercontract

WeBarge sloot in juli 2022 een chartercontract voor drie hybride ‘River Drones’. De eerste twee werden dit voorjaar opgeleverd en varen sinds april 2023 met containers in dienst van WeBarge. In mei werden beide schepen met veel feestgedruis gedoopt in Anwerpen. Ondertussen werd een van de schepen gespot aan de kade ter hoogte van de kruising van het kanaal Dessel-Schoten met het Albertkanaal in Schoten. Het andere werd opgemerkt nabij het scheepsherstellingsbedrijf Moordtgat aan de Vosseschijnstraat achter Kinepolis.

Lichte schade

Eerder liep een van de schepen ook al lichte schade op, zo blijkt uit beelden die we konden bemachtigen van ‘River Drone 2″. Hoe dat precies is gebeurd, is niet duidelijk.

Schade aan 'River Drone 2'
Schade aan River Drone 2′

Tien ‘River Drones’

Naval Inland Navigation heeft in totaal tien ‘River Drones’ besteld bij een Nederlandse werf. Drie daarvan werden door WeBarge gecharterd. Het derde schip moest nog opgeleverd worden. Waar en wanneer de overige ‘River Drones’ zullen ingezet worden, is niet duidelijk.

De schepen varen semiautonoom met aansturing vanuit het onshore controlecentrum van Seafar in Antwerpen. Ze zijn uitgerust met een Stage V-dieselmotor, waarmee de schroeven elektrisch aangedreven worden. Dat leidt tot een CO2-reductie met 37% en ook de uitstoot van NOx en fijnstof daalt fors. De dieselmotor kan in een latere fase overgeschakeld worden naar alternatieve brandstoffen zoals waterstof, methanol of accu’s.

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
DOCENT
DOCENT 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.
Chartercontract ‘River Drones’ met WeBarge ‘bevroren’ – Flows

Chartercontract ‘River Drones’ met WeBarge ‘bevroren’

Nieuws, Binnenvaart
Koen Heinen
River Drone 2
De ‘River Drone 2’ met lichte ‘schaafwonden’ © Bart Meyvis

Binnenvaartoperator WeBarge vaart niet meer met de twee ‘River Drone’-schepen, die pas in april van dit jaar in de vaart werden genomen. Volgens Olivier De Smedt, general manager van WeBarge, is het chartercontract ‘bevroren’.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login