Telex over de nieuwe zeesluis bij Terneuzen, DHL en Hapag-Lloyd

Nieuws, Mensen
Jonas Van Boxel

Als kort nieuws vandaag: de bouw van de nieuwe zeesluis bij Terneuzen loopt veel vertraging op, DHL verwacht grondige veranderingen in de logistieke keten, Hapag-Lloyd wil ambitieuzer zijn met betrekking tot het klimaat en piraten aan het werk.

TERNEUZEN –

De oplevering van de nieuwe zeesluis bij Terneuzen is verplaatst van eind 2022 naar ten vroegste maart 2023, heeft de Nederlandse bevoegde minister Cora van Nieuwenhuizen laten weten. De vertraging van zeker drie maanden is volgens de minister te wijten aan “omstandigheden op de bouwplaats”.

DHL –

De snelle groei van e-commerce tijdens de coronalockdown kan zorgen voor een fundamentele verandering van de logistieke keten, besluit DHL in een nieuwe studie. In april zag het bedrijf een sprong van 50% in verschillende segmenten, en die groei zal volgens CEO van DHL Consulting Sabine Mueller niet verdwijnen: “Mensen zullen niet teruggaan naar hun vroegere, minder handige winkelgewoonten.”

CONTAINERTARIEVEN –

Hoewel de tarieven voor containervervoer nog steeds uitzonderlijk hoog staan, lijkt het in de laatste dagen dat er een plafond bereikt is. Niet alleen is de stijging van spot rates stilgevallen, er werd vorige week zelfs een lichte daling genoteerd. Volgens Eytan Buchman van Freightos is die lichte dip te wijten aan het feit dat rederijen opnieuw capaciteit aan het opbouwen zijn.  

HAPAG-LLOYD –

Om te voldoen aan het Akkoord van Parijs om de opwarming van de aarde te beperken tot twee graden, moet de scheepvaartindustrie haar eigen klimaatdoelstellingen herzien. Dat vindt Hapag-Lloyd. Volgens de rederij zal de IMO2050-doelstelling om uitstoot te halveren tegen 2050, niet volstaan. “We denken dat de sector dit doel vroeger dan 2050 moet halen”, klinkt het.

KLIMAAT –

De grootste containerrederijen stootten in 2019 opnieuw minder CO2 uit, blijkt uit een rapport van Clean Cargo. Volgens metingen van ruim 3.500 schepen, goed voor 85% van de globale containerscheepvaart, daalde de gemiddelde CO2-uitstoot per container per kilometer met 5,6%.

PIRATERIJ –

In de Golf van Guinea zijn eind vorige week dertien zeevaarders gekidnapt voor de kust van Benin. Acht gewapende piraten gingen aan boord van de chemische tanker ‘Curacao Trader’ en namen Russische en Oekraïense bemanningsleden gevangen. De aanval gebeurde ver van de kust, buiten het bereik van de kustwacht. Volgens beveiligingsfirma Dryad Global zit het aantal piratenaanvallen in de regio in de lift, met 20% meer incidenten in 2020 dan in dezelfde periode in 2019.

Jonas van Boxel

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
DOCENT
DOCENT 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.
Telex over de nieuwe zeesluis bij Terneuzen, DHL en Hapag-Lloyd – Flows

Telex over de nieuwe zeesluis bij Terneuzen, DHL en Hapag-Lloyd

Nieuws, Mensen
Jonas Van Boxel

Als kort nieuws vandaag: de bouw van de nieuwe zeesluis bij Terneuzen loopt veel vertraging op, DHL verwacht grondige veranderingen in de logistieke keten, Hapag-Lloyd wil ambitieuzer zijn met betrekking tot het klimaat en piraten aan het werk.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login