PostNL kondigde aan dat het in Nederland meer dan vierduizend extra koeriers in dienst wil nemen. Het bedrijf wil op termijn de helft van zijn pakjes zelf kunnen leveren. PostNL België laat Flows weten geen plannen in die richting te hebben.
De komende jaren neemt PostNL Nederland duizenden pakketbezorgers extra zelf in dienst. Op termijn wil het zo minimaal de helft van alle pakketten laten bezorgen door eigen koeriers. Het bedrijf wil investeren in innovatie en duurzaamheid, maar ook in goed werk- en opdrachtgeverschap. Heel wat zelfstandige Nederlandse koeriers kregen al in 2015 de mogelijkheid om bij PostNL in vaste dienst te treden. Nu wil het bedrijf bovenop de 1.900 eigen koeriers nog eens 4.000 extra koeriers in dienst nemen.
Voortouw
Herna Verhagen, CEO van PostNL: “Als grootste post- en pakkettenbedrijf van Nederland zijn we ons bewust van onze maatschappelijke rol en verantwoordelijkheid. We zijn een goede en sociale werk- en opdrachtgever en nemen het voortouw waar we kunnen. Dat doen we al jaren. Vandaag maken we bekend dat we naar zo’n zesduizend pakketbezorgers in vast dienstverband bij PostNL willen en verdere verbeteringen willen aanbrengen in onze samenwerkingsverbanden met bezorgondernemers.”
Voorlopig geen plannen in België
De Belgische tak van PostNL heeft geen plannen om het Nederlandse voorbeeld te volgen. Lies Florentie, woordvoerster van PostNL Belgie. “Wij hebben geen plannen in die richting. We volgen en evalueren de veranderingen in Nederland”, zo luidt het.
Ivar Noordenbos, woordvoerder van PostNL in Nederland zegt hierover: “De markt in België is anders dan in Nederland en voortdurend in beweging. Op termijn zullen we ook in België kijken naar mogelijke aanpassingen van onze werkwijze maar hoe, wat en wanneer is afhankelijk van een aantal factoren, waaronder de ontwikkeling op de arbeidsmarkt.”
Beter beschermen
Minister van Post, Petra De Sutter (Groen) ijverde eerder dit jaar al om een beperking van het aantal zelfstandigen in de pakjesdienstensector in te voeren. Dit plan werd toen onder druk van Open VLD afgezwakt. Als plan B werd toen geopperd om te kijken naar certificering van bedrijven in de sector of het invoeren van een digitale tachograaf. Bram Sebrechts, woordvoerder van Petra De Sutter: “We moeten pakketbezorgers beter beschermen, dat is duidelijk. De eerder geopperde plannen zijn nu nog niet concreet. Het is een belangrijk punt dat zorgt voor extra werkgelegenheid. We blijven hier binnen de schoot van de regering verder op drukken.”
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.