Marlux heeft vestigingen in Gent, Tessenderlo, Heusden-Zolder en in Mornimont bij Namen. Het maakt deel uit van de Building Materials Group CRH.
“Al onze vestigingen liggen bijna aan het water”, zegt Tom Henderix, supply chain manager van Marlux. De vestiging in Gent bevindt zich aan de Moerkaai in de haven, Tessenderlo en Heusden-Zolder liggen dichtbij het Albertkanaal en Mornimont ligt op zowat een kilometer van de Samber.
Het bedrijf maakt al langer gebruik van de binnenvaart voor de aanvoer van grondstoffen naar de productiesites. Op jaarbasis gaat het om een volume van 288.000 ton of bijna de helft van het totale volume. Daardoor worden jaarlijks ongeveer 10.000 vrachtwagenritten uitgespaard.
Afgewerkte producten
Voor het transport van de afgewerkte producten tussen de eigen vestigingen werden tot nu toe maandelijks een honderdtal vrachtwagens ingezet. Omdat vaak hetzelfde traject wordt afgelegd, onderzocht Marlux vorig jaar of de binnenvaart een werkbaar alternatief zou kunnen zijn.
Dat resulteerde erin dat het transport van de eindproducten voortaan deels verschoven wordt naar de binnenvaart. Uit testen bleek dat het vervoer met de binnenvaart duidelijke voordelen in efficiëntie en milieukost opleverde zonder meerkost voor de onderneming.
Marlux werkt samen met binnenvaartoperator Jogo Logistics. Die zorgt zelf voor terugvracht. Op jaarbasis gaat het om zo’n 30.000 ton die tussen de verschillende vestigingen wordt verscheept. “We hopen dat we ook een aantal grote klanten bereid vinden om hun leveringen via de binnenvaart te laten gebeuren. Als zij zich op de route bevinden, kunnen we hun lading gemakkelijk meenemen”, zegt Henderix. Hij heeft ook al offerteaanvragen ontvangen voor het rechtstreeks leveren met de binnenvaart op grote werven in onder meer Brussel.
Eind november werd het startsein gegeven voor de tweewekelijkse binnenvaartverbinding tussen de sites. Een eerste schip vertrok in Gent met 700 ton eindproducten voor de vestiging in Tessenderlo. Een volgende trip gaat van Mornimont met 700 ton eveneens naar Tessenderlo. Het laden en lossen gebeurt met een heftruck in het schip en een op de kade. In Tessenderlo wordt gebruik gemaakt van een kade van waterwegbeheerder De Scheepvaart.
Uitvoer naar buitenlandse klanten in Nederland of Frankrijk met de binnenvaart, is momenteel nog niet aan de orde. “Daarvoor zijn de volumes momenteel te klein”, benadrukt Henderix.
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.