Beperkte capaciteit sluizen Terneuzen in najaar

Nieuws, Scheepvaart
Jean-Louis Vandevoorde

Voor de binnenvaart is de Oostsluis de belangrijkste doorgang tussen het zeekanaal Gent-Terneuzen en de Westerschelde. Ze werd in 1968 samen met de toen nieuwe Westsluis voor de zeevaart in dienst gesteld.

De intussen bijna vijftig jaar oude sluis wordt in het najaar grondig onder handen genomen, zo kondigde Rijkswaterstaat aan. De deuren aan kanaalzijde (foto) worden vervangen, bruggen, spui- en nivelleerinstallatie worden omgebouwd en de hele sluis krijgt een nieuw besturingssysteem om bediening op afstand vanuit de Nautische Centrale Terneuzen mogelijk te maken.

Via Midden- en Westsluis

De werken zullen een maand duren. Volgens de huidige planning zal de Oostsluis van vrijdag 14 oktober om 12 uur tot zondag 13 november om middernacht gestremd zijn. “De werkzaamheden zullen zoveel korter als mogelijk of zoveel langer als noodzakelijk duren”, zegt de Vlaams-Nederlandse Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit (GNA) over die timing.

Alle binnenvaartschepen zullen via de Westsluis of de Middensluis geschut moeten worden. De oude Middensluis, die dateert uit 1910, is echter maar beperkt bruikbaar. Haar afmetingen (140 meter lang, 18 meter breed) zijn fors kleiner dan die van de Oostsluis (280 bij 23) en ze kan de grotere binnenschepen niet aan. Die zullen volledig op de Westsluis (290 bij 40) aangewezen zijn en daar met de zeeschepen concurreren voor de beschikbare schutcapaciteit.

Langere wachttijden

“Dat levert hinder op voor de scheepvaart”, geeft Rijkswaterstaat toe. “De gemiddelde wachttijd bedraagt naar verwachting 2 à 3 uur en kan bij grote drukte oplopen tot 10 uur.” Aan de kant van het Havenbedrijf Gent wordt daar wel de kanttekening bij gemaakt dat die langere wachttijden vooral voor de binnenvaart voelbaar zullen zijn.

Rijkswaterstaat belooft maatregelen te nemen om het scheepvaartverkeer in goede banen te leiden. De GNA maakte een aantal van die maatregelen al bekend.

Algemene repetitie

In Terneuzen worden jaarlijks zowat 60.000 zee- en binnenschepen geschut. Het sluizencomplex is de toegangspoort tot de hele kanaalzone tussen Terneuzen en Gent.

De stremming van de Oostsluis kan als een algemene repetitie op kleine schaal beschouwd worden van wat Zeeland Seaports en de haven van Gent te wachten staat wanneer het complex op de schop gaat voor de bouw van de nieuwe zeesluis, die een viertal jaar in beslag zal nemen en ten laatste in 2022 klaar zou moeten zijn.

Die grotere sluis komt centraal in het complex te liggen. De Middensluis komt daarbij te verdwijnen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
DOCENT
DOCENT 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.
Beperkte capaciteit sluizen Terneuzen in najaar – Flows

Beperkte capaciteit sluizen Terneuzen in najaar

Nieuws, Scheepvaart
Jean-Louis Vandevoorde

Voor de binnenvaart is de Oostsluis de belangrijkste doorgang tussen het zeekanaal Gent-Terneuzen en de Westerschelde. Ze werd in 1968 samen met de toen nieuwe Westsluis voor de zeevaart in dienst gesteld.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login