Duitsland is qua nationale ‘messagerie’ en groepage een zeer moeilijke markt. Daarom werden in de jaren 1980 door middelgrote lokale transportbedrijven allianties gesloten en ‘landdekkende’ netwerken gestart waarin ze samenwerken. Een daarvan is IDS Logistik, dat in 1987 groot genoeg werd om met dagelijkse vertrekken te beginnen, toen een revolutie.
Het IDS-netwerk was zo interessant dat in de jaren 1990 twee ambitieuze transportgroepen die een eigen Duits netwerk wilden – DSV en Kuehne+Nagel – aan de lopende band leden van IDS opkochten. Dat kostte hen veel geld en na een paar jaar werd een staakt-het-vuren gesloten. Sindsdien zijn beide transportgiganten partners in de stukgoedsector in Duitsland. Vandaag bestaat het netwerk uit 45 depots, waarvan elf van K+N zijn en zeven van DSV. Dat maakt van IDS een unicum.
Ook internationaal
Inmiddels is IDS het leidende stukgoednetwerk in Duitsland geworden. Tijdens het eerste semester werden 4,92 miljoen nationale zendingen behandeld, 3,6% meer dan een jaar voordien. Ook het internationale verkeer ging erop vooruit, met 4,0% tot 1,21 miljoen zendingen.
Volgens Michael Bargl, bedrijfsleider van IDS Logistik in Kleinsotheim, werd het al in het eerste kwartaal duidelijk dat de prognoses voor dit jaar zouden worden overtroffen. Zo werden meerdere nieuwe klanten binnengehaald.
Voor de tweede helft van dit jaar verwacht Bargl een aanhoudende en stabiele groei. Daarom zegt hij dat de doelstelling voor 2016 een volumestijging van 4% is, in plaats van de voorgenomen 1 tot 2%.
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.