Het International Maritime Bureau stelde in zijn jongste rapport over piraterij wereldwijd nog zopas dat in de eerste negen maanden van dit jaar geen enkel incident met piraten gemeld is in het vaargebied rond Somalië. In de Golf van Aden was sprake van amper één poging tot aanval. Het IMB voegde daar wel aan toe dat de situatie in Somalië wankel blijft en dat waakzaamheid geboden blijft.
Vuurgevecht
Vrijdag bleek dat die waarschuwing geen loze woorden zijn. De EU Naval Force Operation kwam met het nieuws dat een chemicaliëntanker, de onder Britse vlag varende ‘CPO Korea’, eind oktober af te rekenen kreeg met een aanval door zes gewapende mannen in een snelle motorboot. Het schip van rederij Offen Tankers bevond zich toen op 330 nautische mijl voor de oostkust van Somalië.
De piraten en de gewapende bewakingsagenten aan boord van de tanker wisselden schoten uit. De aanval kon worden afgeslagen en het schip kon zijn reis voortzetten. Er vielen naar verluidt geen slachtoffers.
Broeihaard
Het gaat om de eerste aanval op een koopvaardijschip voor de kust van Somalië in meer dan twee jaar. De regio was vanaf 2008 de grootste broeihaard wereldwijd van piraterij. Tegen januari 2011 hadden piraten niet minder dan dertig schepen gekaapt en meer dan 700 opvarenden gekidnapt om losgeld te bekomen. Dat overkwam ook het Belgische baggerschip ‘Pompei’ in 2009.
Het kostte jaren en de inzet van oorlogsbodems om de veiligheid te herstellen op die voor de wereldhandel belangrijke scheepvaartroute tussen Azië en Europa. Vele schepen kregen gewapende bewaking mee. Er kwamen ook gedragsregels over hoe schepen een aanval kunnen afweren met preventieve maatregelen. De ‘CPO Korea’ paste er zelf een aantal toe.
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.