Tot de laatste lijndiensten die nog moeten verhuizen, behoren de Australia Express naar de Indische Oceaan en Australië met schepen van 4.800 tot 7.800 teu, alsook de wekelijkse containerdienst van en naar Zuid-Afrika met schepen van 8.000 tot 9.500 teu.
Om die te kunnen ontvangen zal nu ook het MPET-gedeelte aan de oostelijke kant van het Deurganckdok (naast Antwerp Gateway) in gebruik genomen worden. De gate aan de oostkant werd vorige week al geopend zodat er containers kunnen worden aangeleverd voor de schepen die er binnenkort moeten aanmeren.
Nieuwe app
Dat MPET aan twee kanten van het grote tijdok actief wordt, houdt wel in dat wegvervoerders en barge-operators goed moeten opletten aan welke kaai ze moeten aanschuiven.
PSA heeft daarom de app ‘BoxFinder’ (zie video) ontwikkeld waarop men aan de hand van bijvoorbeeld een container- of boekingnummer kan nagaan of de container aan de westkant (kaai 1742 – foto) of de oostkant (kaai 1718) moet opgehaald of afgeleverd worden.
De overheveling van zowel de trafiek als de portaalkranen zorgde de voorbije weken al voor congestieproblemen, die nog verergerd werden door een aantal kortere werkweken, pannes en slechte weersomstandigheden.
Bargeterminal
Volgens MPET is de achterstand intussen grotendeels ingehaald en zal de binnenvaart profiteren van het feit dat er eind deze week aan het uiteinde van de terminal een ‘dedicated barge terminal’ zal worden geopend.
De drukte aan het Deurganckdok betekent ook dat de oude terminal aan het Delwaidedok steeds meer een desolate indruk maakt. De ruimte die MSC en PSA er vrijmaken zal echter snel grotendeels ingenomen worden door de Gentse groep SEA-invest voor een nieuwe tankterminal en de containerbehandelingsactiviteiten van IMT.
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.