De Limburgse transportbedrijven TDL, Alders Transport, Transport Lux en Multimodal Transport and Logistics (MTL) hebben een werkgeversgroepering opgericht onder de vorm van een vzw, waarmee zij vrachtwagenchauffeurs met elkaar kunnen delen.
Binnen de pool krijgen alle vrachtwagenbestuurders een contract van onbepaalde duur. De pool houdt rekening met de eventuele vraag naar deeltijds werken, gelijktijdige tewerkstelling in verschillende niches van de transportactiviteit en piekmomenten, waardoor de leden-werkgevers, de chauffeurs afwisselend kunnen inzetten. In een eerste fase wordt gemikt op een pool van een dertigtal chauffeurs.
Instroom versnellen, uitstroom vertragen
Jonge en minder ervaren chauffeurs kunnen met de pool ook een brede ervaring opdoen bij verschillende werkgevers die elk in een niche van de transportsector actief zijn. Tegelijk speelt men in op de vraag van oudere chauffeurs naar deeltijds werk. Zo kan vermeden worden dat vrachtwagenchauffeurs al relatief vroeg stoppen met werken.
Chauffeurstekort
De pool moet ook de Limburgse logistieke sector in Limburg helpen doorgroeien. Volgens Pascal Vranken, voorzitter van het Logistiek Platform Limburg (LPL), zijn logistieke functies vandaag goed voor 10% van de totale tewerkstelling in Limburg. “Om te kunnen doorgroeien naar een logistieke toppositie in Europa moeten we op zoek gaan naar oplossingen voor problemen die de hele sector treffen, zoals het tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Met de truckerspool kunnen de deelnemende bedrijven op een eenvoudige manier extra chauffeurs inzetten op piekmomenten en minder chauffeurs op minder drukke momenten. Bedrijven besparen zo op opleidingskosten, winnen aan productiviteit en verhogen hun competitiviteit.”
Implementatie
“POM Limburg, het Logistiek Platform Limburg en Febetra zijn de drijvende krachten achter deze Limburgse pool voor Transport en Logistiek. Na een studie van de KU Leuven om de juridische mogelijkheden voor een dergelijk poolconcept in kaart te brengen, gaf POM Limburg de opdracht aan het consortium TRI-VIZOR/Enkira om de opstart ervan te ondersteunen. Het dagelijks beheer gebeurt door Edco Jobs”, zo zegt Johan Grutman, logistiek manager bij de POM Limburg.
Niet iedereen enthousiast
De oprichting liep nochtans niet van een leien dakje. Een aantal bedrijven haakte af, onder meer door de paritaire comités. Ook het feit dat de werkgeversgroeperingen in Vlaanderen moeilijk van de grond komen, speelde een rol.
Uiteindelijk keurde minister van Werk Kris Peeters (CD&V) de oprichting goed na een eenduidig advies van de sociale partners in de Nationale Arbeidsraad (NAR). “Dit is een oplossing voor bedrijven die wel werk hebben, maar om verschillende redenen op zichzelf geen werknemer kunnen aanwerven. Bovendien is het een innovatieve manier van jobcreatie. We willen dit dus blijven stimuleren. Daarom hebben we binnen de wet Werkbaar Wendbaar Werk het systeem van de werkgeversgroepering aantrekkelijker gemaakt. Op die manier zal de Limburgse pool voor Transport en Logistiek hopelijk nog veel navolging krijgen”, zo stelde Peeters.
Aanpassingen
De wet werd op verschillende punten aangepast. Zo mogen de groeperingen nu ook van onbepaalde duur zijn en mogen er maximaal vijftig werknemers zijn. Die drempel kan na advies van de NAR wel worden opgetrokken. Ook is de procedure versoepeld. Zo moet de minister binnen de veertig dagen een beslissing nemen en is hij niet meer verplicht advies van de NAR in te winnen.
Ten slotte bepaalt de minister het paritair comité waaronder de groepering valt. Als alle leden onder het zelfde comité vallen, verandert er niets. Zo niet, dan beslist de minister op basis van de deelnemer met het grootst aantal uren of met de meeste tewerkstelling. Ook bij een nieuw lid is een wijziging van paritair comité mogelijk.
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.