De zusterschepen Pride of Bruges en Pride of York werden in 1986 in Yokohama (Japan) gebouwd. Ze voeren tussen 1987 en 2001 onder de namen Norsun en Norsea op de lijn Rotterdam-Hull van Northsea Ferries, dat in 1996 overging naar P&O Ferries. Vanaf 2002 werden beide schepen ingezet tussen Zeebrugge en Hull, nadat ze binnen volledig gemoderniseerd werden. Na vijftien jaar was het interieur opnieuw aan een grondige opfrissing en upgrade toe.
“Onze investering van 8,5 miljoen pond (circa 10 miljoen euro, red.) betekent een aanzienlijke verbetering van de faciliteiten voor de vrachtwagenchauffeurs, het comfort in alle kajuiten en het aanbod in de winkels en de brasserie”, zegt managing director Janette Bell.
Lowcostvluchten
Opmerkelijke verbeteringen voor de vrachtklanten zijn een nachtelijke wasdienst, een goedkoop wifiaanbod en speciale kortingen in de winkels. Voor de toeristen wil P&O met deze comfortupgrade en een scherpe prijszetting de concurrentie met goedkope vluchten aangaan.
Elke avond vertrekt vanuit Zeebrugge en Hull een schip voor een nachtelijke overtocht van twaalf uren. De Pride of Bruges en Pride of York wegen 32.000 ton en kunnen tot 880 passagiers vervoeren.
P&O Ferries (www.poferries.com) vaart op acht routes tussen Groot-Brittannië, België, Nederland, Frankrijk, Noord-Ierland en Ierland. Deze rederij en logistieke onderneming bezit 20 schepen met een capaciteit van 10 miljoen passagiers, 1,6 miljoen auto’s en 2,2 miljoen vrachteenheden per jaar.
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.