Nieuwjaarsbrief Steven Polmans (BRUcargo)

Nieuws, Douane
Bart Timperman

Terugblikken op 2017

2018 staat voor de deur en alvorens even vooruit te blikken, wil ik toch ook even terugkijken naar 2017. Het minste wat we kunnen zeggen was dat afgelopen jaar een bewogen jaar was. Enerzijds een goed jaar, met mooie groeicijfers en heel wat projecten. Denk daarbij maar aan de ingebruikname van de nieuwe hub van DHL Express of de enorme stappen die we gezet hebben met Air Cargo Belgium, onze communityorganisatie. Vanuit het buitenland wordt met bewonderende blikken gekeken naar het resultaat dat we op zo’n korte tijd neerzetten. Daarnaast gingen ook de eerste applicaties live op ons ‘BRUcloud open data sharing platform’. Drie jaar geleden embryonaal gestart maar op korte tijd snel gegroeid, met nu al heel wat interesse van andere luchthavens. Maar 2017 is ook het jaar waar we pijnlijk moesten vaststellen dat, ondanks heel wat jaren zonder verkiezingen, de Belgische politiek geen antwoord kan formuleren om de luchthaven een stabiel wettelijk kader te geven waarbinnen ze kan groeien en opereren. De Brusselse geluidsboetes blijven als een zwaard van Damocles boven ons hangen. Het valt gewoon niet uit te leggen dat een B747F, het meest gebruikte vrachtvliegtuig in de wereld, dat overal in Europa kan en mag vliegen, in België boetes riskeert voor een vlucht overdag. Alle instructies van de Belgische overheid en luchtverkeersleiding mogen gevolgd worden, Brussel denkt daar het zijne van. En je moet dan ook nog anderhalf jaar wachten om te weten hoe hoog je boete wel kan zijn. Onbegrijpelijk…

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login

 
 
Nieuwjaarsbrief Steven Polmans (BRUcargo) – Flows

Nieuwjaarsbrief Steven Polmans (BRUcargo)

Nieuws, Douane
Bart Timperman

Terugblikken op 2017

2018 staat voor de deur en alvorens even vooruit te blikken, wil ik toch ook even terugkijken naar 2017. Het minste wat we kunnen zeggen was dat afgelopen jaar een bewogen jaar was. Enerzijds een goed jaar, met mooie groeicijfers en heel wat projecten. Denk daarbij maar aan de ingebruikname van de nieuwe hub van DHL Express of de enorme stappen die we gezet hebben met Air Cargo Belgium, onze communityorganisatie. Vanuit het buitenland wordt met bewonderende blikken gekeken naar het resultaat dat we op zo’n korte tijd neerzetten. Daarnaast gingen ook de eerste applicaties live op ons ‘BRUcloud open data sharing platform’. Drie jaar geleden embryonaal gestart maar op korte tijd snel gegroeid, met nu al heel wat interesse van andere luchthavens. Maar 2017 is ook het jaar waar we pijnlijk moesten vaststellen dat, ondanks heel wat jaren zonder verkiezingen, de Belgische politiek geen antwoord kan formuleren om de luchthaven een stabiel wettelijk kader te geven waarbinnen ze kan groeien en opereren. De Brusselse geluidsboetes blijven als een zwaard van Damocles boven ons hangen. Het valt gewoon niet uit te leggen dat een B747F, het meest gebruikte vrachtvliegtuig in de wereld, dat overal in Europa kan en mag vliegen, in België boetes riskeert voor een vlucht overdag. Alle instructies van de Belgische overheid en luchtverkeersleiding mogen gevolgd worden, Brussel denkt daar het zijne van. En je moet dan ook nog anderhalf jaar wachten om te weten hoe hoog je boete wel kan zijn. Onbegrijpelijk…

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login