De vlootcapaciteit tussen Noord- en Zuid-Europa enerzijds en Canada, de VS en Mexico anderzijds is in een jaar tijd 8,2% gekrompen. MSC reduceerde zijn vloot op de trans-Atlantic met 7,9% en blijft marktleider. De nummer twee blijft Hapag-Lloyd.
CMA CGM en COSCO zijn de rederijen die hun capaciteit de voorbije twaalf maanden het meest hebben afgebouwd, namelijk met respectievelijk 30,1% en 22,7%. Zij waren wel de sterkste groeiers in 2023. Hun capaciteitsreductie was niet alleen het gevolg van het staken van een gezamenlijke dienst tussen de Med en de US Gulf.
CMA CGM verving bijvoorbeeld ook twee schepen van 11.388 teu en 9.415 teu in de Liberty Bridge Service tussen Antwerpen en de oostkust van de VS door kleinere eenheden van 6.350 teu en 7.092 teu.
Top 10
De top 10 van grootste trans-Atlantische carriers, die de Franse databank Alphaliner deze week publiceerde, wordt nog altijd aangevoerd door MSC. De rederij uit Genève is de exploitant van maar liefst 41,8% van de totale containercapaciteit op het vaargebied. Ongeveer een derde van die capaciteit betreft veertien schepen van 8.800 tot 12.100 teu uit een dienst tussen de Med en Californië. Die California Express Service stopt echter ook in Panamese hubs en neemt in de praktijk ook veel lading van en naar Latijns-Amerika mee.
Hapag-Lloyd is de enige groeier op dit vaargebied (+6%) omdat het een jaar geleden twee schepen te weinig had en die hiaten in de vaarschema’s intussen werden ingevuld. De Duitse rederij heeft een marktaandeel van 21,4% en wordt gevolgd door Maersk op de derde plaats met 8,7%. Het nieuwe Gemini-duo is op basis van de huidige marktaandelen inzake scheepscapaciteit dus goed voor 30,1%.
Premier Alliance
De vierde plek in de top 10 is voor ONE. Die rederij levert vooral schepen voor de lange AL5 Service van THE Alliance, die behalve Halifax en Port Everglades de westkust van Noord-Amerika bedient. ONE is als lid van de nieuwe Premier Alliance de enige grote speler op de North Atlantic die zijn nieuwe netwerk na februari 2025 nog moet aankondigen.
Omdat MSC solo wil blijven, verwacht Alphaliner dat de Japanse rederij eerstdaags een slotakkoord met een van de leden van de Ocean Alliance zal aankondigen. Wordt vervolgd …
Nichecarriers
De vloten van de nichecarriers zijn de voorbije twaalf maanden ongewijzigd blijven. ACL blijft op basis van de teu-capaciteit de achtstste grote rederij op het vaargebied met een marktaandeel van 1,9%, gevolgd door Independent Container Line – ICL (zie foto) met 1,2% en Turkon met 1%.
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.