Grote feedermaatschappijen groeien sneller dan markt

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Eco Maestro' van 1.170 teu
De ‘Eco Maestro’ van 1.170 teu © X-Press

De rederij X-Press Feeders heeft zijn containervloot in een jaar tijd met 22% uitgebreid, terwijl de totale vloot in die periode 11% groter werd. Ook Unifeeder uit het Deense Aarhus groeide met 18% sneller dan het marktgemiddelde.

Van de twee grote onafhankelijke feedermaatschappijen blijft X-Press uit Singapore duidelijk de grootste. Met de extra 35.000 teu aan capaciteit die er de voorbije twaalf maanden bij kwam, heeft de rederij nu een vloot van 96 schepen en 186.809 teu. Daarmee staat X-Press Feeders op de dertiende plaats in Alphaliners rangschikking van ā€™s werelds grootste containerrederijen.

Unifeeder staat met 99 schepen en 157.072 teu op de zeventiende plaats. Deze dochter van DP World omvat niet alleen de activititeiten onder eigen naam in Noord-Europa, maar ook United Feeder Services (UFS) en MCL Feeders in het Middellandse Zeegebied, en de Aziatische carriers Feedertech, Sheyras Shipping en Transworld.

Langere afstanden

De groei van de twee feederrederijen heeft deels ook te maken met het feit dat ze grotere schepen inzetten en actief worden in regionaal verkeer over langere afstanden. X-Press Feeders zet intussen al vier schepen van 7.092 teu in tussen het Verre Oosten en India.

Unifeeder nam begin deze maand met de nieuwbouw ā€˜Navios Utmostā€™ van 5.315 teu zijn grootste schip ooit in ontvangst. Dit gecharterde schip vaart nu in een gezamenlijke dienst met CMA CGM, COSCO SHIPPING Lines, KMTC, Regional Container Lines en TS Lines tussen de Far East en India.

Methanol

Ook het nog op te leveren zusterschip ā€˜Navios Uniteā€™ zal voor Unifeeder varen. Voor de Deense carrier zijn er voorts nog zes shortseaschepen van 1.250 tot 1.328 teu en een groter schip van 3.006 teu, die allemaal op methanol zullen kunnen varen.

X-Press zal een maatje groter blijven omdat het over een veel groter orderboek beschikt. De rederij nam onlangs zeven feederschepen van 1.170 teu in de vaart, die allemaal op methanol kunnen varen (zie foto). Er komen er nog zeven van 1.250 teu bij. Daarnaast heeft de carrier uit Singapore intussen al zeven eenheden van 11.000 teu in aanbouw die op methanol zullen varen. Na de oplevering (vanaf september 2027) zal blijken of X-Press die schepen zelf zal exploiteren of uitcharteren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
ā‚¬325,00ā‚¬294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
DOCENT
DOCENT ā‚¬171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
ā‚¬348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf ā‚¬513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
Ā 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.
Grote feedermaatschappijen groeien sneller dan markt – Flows

Grote feedermaatschappijen groeien sneller dan markt

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Eco Maestro' van 1.170 teu
De ‘Eco Maestro’ van 1.170 teu © X-Press

De rederij X-Press Feeders heeft zijn containervloot in een jaar tijd met 22% uitgebreid, terwijl de totale vloot in die periode 11% groter werd. Ook Unifeeder uit het Deense Aarhus groeide met 18% sneller dan het marktgemiddelde.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ā 

Ā 

Ben u al abonnee?

Login

Ā 
Ā