Fotoalbum: Containertrends 2024 in beeld

Fotoalbum, Havens
Koen Dejaeger
Containertrends 2024
Containertrends 2024 © Wilfried Deferme

Professionals uit de maritieme en logistieke sector verzamelden donderdag 17 oktober voor het Flows event Containertrends. Opnieuw werd er een deepdive genomen in de containerbusiness en werden zowel de trends aan de waterzijde als de impact ervan op het land onder de loep genomen.

Het jaar 2024 is geen jaar van rampspoed voor de lijnvaart geworden omwille van overcapaciteit, zoals werd voorspeld. Door het Rode Zee-conflict beleefde de sector wereldwijd zelfs bijna een herhaling van de coronacrisis met een tekort aan schepen, hoge spottarieven en opnieuw havencongestie. De vraag is hoe lang de hausse voor de carriers zal blijven duren.

Het was een van de onderwerpen die uitvoerig werden belicht door Stefan Verberckmoes, senior data-analyst bij Alphaliner. Ook werd er uitgebreid ingegaan op de nieuwe allianties en de verschuivingen die ze met zich meebrengen.

Panels

Nadien volgde een inspirerende discussie over de groeiende rol van inlandterminals en hoe investeringen van onder andere de grote rederijen hierin het logistieke landschap transformeren. Ellen Meuwissen Meeuwissen (MSC), Dirk Vanhoutteghem (Gosselingroup), en Benjamin Hermans (Port of Limburg) gingen in gesprek over de uitdagingen Ć©n kansen voor de sector.

De expediteur ligt dan weer wakker van de (digitalisering van de) douaneprocessen, zo bleek uit een gesprek met voorzitter van FORWARD Belgium Wim Gijbels.

De haven van Antwerpen kampt met een tekort aan capaciteit. Omdat het ECA-project ā€“ een tweede getijdedok dat al operationeel had moeten zijn ā€“ op zich laat wachten, kwamĀ Katoen Natie op de proppen met een plan. Het Bevrijdingsdok, ooit de thuishaven van MSC in Antwerpen, zou opnieuw als containerdok kunnen fungeren.

Creatief

Het plan werd voorgesteld door Vincent Vandecauter van Katoen Natie, waarna er een boeiend gesprek volgde en Vandecauter het gezelschap kreeg van Johan Van Daele (MPET) en Stefan Verberckmoes. De voor- en nadelen van een dedicated containerterminal aan het Bevrijdingsdok werden afgewogen. Ook werden er enkele creatieve oplossingen voorgesteld om de beperkte ruimte nog meer optimaal te gebruiken.Ā 

Via deze link vindt u een videoreportage van het event.

Bekijk hier het fotoalbum: