Hoofdpersonages kijken eerste aflevering 'De Haven' in avant-première

Nieuws, Havens
Koen Dejaeger
Avant Premiere De Haven - Jonathan Ramael-60
Avant Premiere De Haven – Jonathan Ramael-60 © Port of Antwerp-Bruges

Tijdens een cinema-avond in het Antwerpse Havenhuis, kregen de hoofdpersonages uit de nieuwe VTM-reeks ‘De Haven’ de eerste aflevering te zien in avant-première. Flows was erbij en zag de authenticiteit en passie van de werknemers in de haven van het scherm spatten.

Alle hoofdpersonages uit de gloednieuwe televisiereeks ‘De Haven’, allemaal werknemers van bedrijven in de haven, werden dinsdagavond 15 oktober uitgenodigd door het Havenbedrijf. In avant-première konden zij de allereerste aflevering van de reeks bekijken. Die gaat over het reilen en zeilen bij Port of Antwerp-Bruges, het grootste havengebied van het land waar zo’n 72.000 mensen werken.

“De haven is onze thuishaven: een job is hier niet zomaar een job, collega’s zijn niet zomaar collega’s”, zegt Nathalie van Impe, chief communication and marketing officer bij Port of Antwerp-Bruges. “Het zijn de mensen die de haven maken tot wat ze is. Dankzij hen blijft de haven dag en nacht draaien.”

Gaatjes boren

En die mensen kwamen in de reeks alvast sterk naar voren. Bij EDR is het alle hens aan dek wanneer roroschip ‘Silver Sky’ in een droogdok wordt gemanoeuvreerd. Met een lach en een zwans klaart de ploeg de stevige klus, waarna ze verzamelen voor de schaft. Daar tonen de ruwe bolsters hun blanke pit wanneer ze een collega herdenken die bij een spijtig ongeval om het leven is gekomen.

Bij ICO in Zeebrugge is het alle hens aan denk om de constante flows van wagens die af en aan rijden op de terminal in goede banen te leiden. Dat gaat zo snel dat de cameraploeg maar moeilijk kan volgen. De reeks toont ook enkele agenten van de douane, die in hun zoektocht naar cocaïne tal van vaten binnenstebuiten keren en gaten boren in allerhande materiaal … tot in een koelcontainer, waar helaas de leiding wordt geraakt.

Prachtige beelden

We zien ook twee loodsen die aan boord gaan van de ‘MSC Loreto’ en volgen mee hoe ze het gevaarte door de smalle vaargeul van de Schelde richting het Deurganckdok loodsen. Het huzarenstukje levert prachtige beelden op, vaak ook gefilmd met drones.

Het is een van de manieren om de haven dichter bij de mensen te brengen. “Hoewel ze zo groot is en al onze goederen hier passeren, is de haven voor veel mensen onbekend”, zegt Van Impe. “Natuurlijk is ze ook goed beveiligd, wat de drempel ook verhoogt. Daarom willen we met deze nieuwe televisiereeks de haven tot in de huiskamer brengen.”

De authenticiteit en passie van de werknemers van de haven worden alvast goed in beeld gebracht. Het is geen diepgravende of wetenschappelijke reeks, daarvoor ligt de focus vooral op human interest: het leven zoals het is. “Het succes van de haven is zonder twijfel te danken aan de inzet van al onze collega’s. Het is dan ook gedurfd en bewonderenswaardig dat zij hebben meegewerkt aan deze reeks, ondanks de vele veiligheidsmaatregelen die voor ons altijd voorop stonden”, aldus Van Impe.

Havenjobs

Het havenbedrijf maakt van de gelegenheid gebruik om voor en na de uitzendingen de reclamespot voor ‘Havenjobs’ uit te zenden. “We zetten vooral in op digitale marketing en haken in op de televisieserie om de kijkers te enthousiasmeren voor een job in de haven“, aldus nog Van Impe.

De nieuwe televisieserie ‘De Haven’ is vanaf 17 oktober elke donderdagavond te zien om 20.35 uur bij VTM 2.

Bekijk hier de trailer: