Garocentre Terminal toegangspoort tot Wallonië en Noord-Frankrijk

Flowsmagazine, Binnenvaart
Koen Dejaeger
Garocentre Terminal bevindt zich aan het Canal du Centre op de ABC-as (Antwerpen – Brussel – Centre).
Garocentre Terminal bevindt zich aan het Canal du Centre op de ABC-as (Antwerpen – Brussel – Centre). © Duferco Logistique

Aan het Canal du Centre bij La Louvière bevindt zich de multimodale terminal Garocentre. Die is volgens uitbater Duferco Logistique dé slimme toegangspoort tot Wallonië en Noord-Frankrijk voor duurzaam multimodaal transport. Een gesprek met Luk Denkens en  Astrid Eeckels. Ook te lezen in het recente Flowsmagazine.

Duferco is van origine gekend als onderneming in de handel en productie van staal. Vandaag is het een gediversifieerde groep met de divisies in vastgoed­projecten, energie en logistiek. Duferco Logistique, een onderdeel van Duferco Wallonië sa, heeft voor de Garocentre Terminal een concessie van 30 jaar verworven van PACO (Port Autonome du Centre et Ouest, het havenbedrijf met onder andere Garocentre Terminal op hun grondgebied), die eigenaar is van de terminal.

“Driekwart van de goederen in de EU wordt nog steeds over de weg vervoerd en dat aandeel blijft toenemen. Wegtransport is dikwijls nog de goedkoopste en snelste manier om goederen te leveren, maar de maatschappelijke impact wordt vaak niet in kaart gebracht. Een verschuiving naar duurzamere transportmodi, zoals per waterweg en spoor, kunnen een sleutelrol spelen bij de vergroening van het goederentransport. Het is cruciaal dat er een bewustwording komt van het bestaan van duurzamere en efficiëntere alternatieven”, licht commercieel manager Astrid Eeckels van Duferco Logistique toe. “Met de multimodale terminal Garocentre biedt ons bedrijf dat aan: een duurzame toegangspoort via waterweg en spoor van en naar Wallonië én de Noord-Franse markt, met als extra troef een congestievrije doorgang van en naar de terminal richting alle invalswegen.”

Staal als rode draad

Garocentre Terminal bevindt zich aan het Canal du Centre op de ABC-as (Antwerpen – Brussel – Centre). De terreinen waren vroeger grotendeels in gebruik voor de staalindustrie, waarin ook Duferco actief was. Vandaag is een deel van de site nog steeds gericht op de staalindustrie, met een productievestiging van NLMK, een bedrijf dat warm- en koudgewalste coils produceert voor onder andere de auto-industrie en de bouwsector op de Europese markt.

Garocentre Terminal is de op een na grootste binnenhaven in Wallonië op basis van tonnages en containervolumes

“In 2012 zijn we begonnen met breakbulk, vooral met de focus op de import en export van staal. NLMK is de buur van Duferco in La Louvière en op het vlak van tonnages de grootste klant van Garocentre Terminal. Van bij de start van de concessie was het onze intentie – en zo werd het overeengekomen in de concessieovereenkomst met PACO – om ook containers te behandelen”, vertelt Luk Denkens, general manager van Duferco Logistique. “Garocentre Terminal is de op een na grootste binnenhaven in Wallonië op basis van tonnages en containervolumes. Op de aangrenzende terreinen van Duferco Wallonie wordt tot 30.000 ton aan goederen (zoals schroot, staal, bigbags en boomstammen) opgeslagen, zowel in open lucht als overdekt.”

Containerdepot

“Er wordt jaarlijks ongeveer 550.000 ton aan bulkgoederen overgeslagen. Vandaag fungeert Garocentre Terminal ook als containerdepot voor de vijf grote rederijen CMA CGM, MSC, Maersk, ONE en HLAG. Dergelijke inland-depots verleggen de behandeling van containers naar het hinterland. De centrale locatie, ten zuiden van Brussel, maakt van Garocentre Terminal de ideale hub om heel centraal-Wallonië en een groot deel van Noord-Frankrijk multimodaal te ontsluiten. Als bijkomend voordeel kunnen we hier ook douanediensten, stuffing, stripping en fumigatie aanbieden”, gaat Denkens verder.

“Dagelijks varen er twee à drie schepen tussen Garocentre en de haven van Antwerpen, goed voor ongeveer 540 teu per week. Daarnaast heeft Duferco ook geïnvesteerd in een spoorverbinding met Antwerpen. “Vandaag kunnen we met onze spoorverbinding 150 teu per week aanbieden, maar die kunnen we snel opschalen naar 350 teu.”

Hors service

Het klinkt paradoxaal, maar de spoorverbinding blijkt ook noodzakelijk als alternatief voor de waterweg. “Van de 365 dagen waren de waterwegen naar Garocentre Terminal in 2023 in totaal voor 110 dagen gestremd”, kaart Denkens aan. “Zo waren er heel vaak problemen met het Hellend vlak van Ronquières, waren onder andere de sluizen van Lembeek en Ittre gestremd en was er het incident met de Buda-brug. In die periodes was onze spoorverbinding wel noodzakelijk.”

Het is van cruciaal belang dat er proactief wordt geïnvesteerd in onderhoud en vernieuwing van de infrastructuur

“Algemeen zien we te weinig investeringen in infrastructuur, maar zoals elke overheid, is ook de Waalse overheid (SPW) uiteraard gebonden aan bepaalde budgetten. Het is dan ook van cruciaal belang dat er proactief wordt geïnvesteerd in onderhoud en vernieuwing van de infrastructuur”, benadrukt Denkens. “Daarnaast varen we ook nog eens door drie gewesten, die onderling niet altijd goed communiceren. Dat blijft een uitdaging. Maar we werken er mee aan en we zien alvast lichtjes beterschap in de onderlinge communicatie.”

Rode Zee

Ondanks het feit dat Duferco nog steeds heel wat opportuniteiten ziet, zijn de volumes vandaag toch wat minder. “Dat heeft enerzijds te maken met de algemene economische context, en anderzijds met de producten die we van hieruit vervoeren, zoals boomstammen en ‘metal scraps’. Voor die goederen zien we ook de gevolgen van de geopolitieke situatie: door de crisis in de Rode Zee merken we dat er meer verscheept wordt naar de Middellandse Zee, wat een impact heeft op een groot deel van onze exportflows.”

Om het tij te keren gaat Duferco pro­actief in gesprek met bedrijven om de voordelen van multimodaal transport toe te lichten. Het verdeelcentrum van Lidl bevindt zich op een steenworp van de terminal, maar is bijvoorbeeld nog geen klant. “Het is algemeen geweten dat multimodaal transport duurzamer is, maar we moeten de bedrijven duidelijk maken dat het ook efficiënter en betrouwbaar is”, aldus Eeckels. “Vandaag is die boodschap niet evident omdat wegtransport sneller en concurrentieel is. Wij gaan niet mee in de prijzenslag omdat we overtuigd zijn van onze eigen sterkte met een multimodaal alternatief en onze toegewijde service.”

Lokale verankering

Met het oog op de toekomst investeert Duferco Logistique ook in het uitbreiden van zijn dienstverlening. De terminal beschikt al over een ADR­zone (gevaargoed) en een zone voor fumigatie (begassen voor export) en het bedrijf biedt eveneens het stuffen en strippen van containers aan. Ook schade aan containers kan ter plaatse worden hersteld.

“We beschikken op onze site nog over voormalige productiehallen die we trachten meer en meer te valoriseren”, geeft Denkens aan. “Vandaag bieden we vooral logistieke diensten in (break)­bulkproducten aan, maar in de toekomst zullen we dat verder uitbreiden naar een meer klantgerichte behandeling van goederen, zoals verpakken of sorteren van bepaalde goederen.”

Garocentre terminal en Duferco stellen zo’n dertig personen tewerk in de logistieke afdeling, waarvan een kleine helft als bediende. Er is in de regio geen enkel probleem om gemotiveerde mensen te vinden, geeft Denkens aan. En ook de lokale ondernemers kunnen een graantje meepikken. “We hebben bijvoorbeeld geen eigen trucks, maar we werken met kleinere en middelgrote transporteurs uit de regio. Op die manier zijn we hier lokaal verankerd en profiteren de ondernemers uit de regio mee van ons verhaal”, besluit hij.

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
DOCENT
DOCENT 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.
Garocentre Terminal toegangspoort tot Wallonië en Noord-Frankrijk – Flows

Garocentre Terminal toegangspoort tot Wallonië en Noord-Frankrijk

Flowsmagazine, Binnenvaart
Koen Dejaeger
Garocentre Terminal bevindt zich aan het Canal du Centre op de ABC-as (Antwerpen – Brussel – Centre).
Garocentre Terminal bevindt zich aan het Canal du Centre op de ABC-as (Antwerpen – Brussel – Centre). © Duferco Logistique

Aan het Canal du Centre bij La Louvière bevindt zich de multimodale terminal Garocentre. Die is volgens uitbater Duferco Logistique dé slimme toegangspoort tot Wallonië en Noord-Frankrijk voor duurzaam multimodaal transport. Een gesprek met Luk Denkens en  Astrid Eeckels. Ook te lezen in het recente Flowsmagazine.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login