Opinie: breakbulkbeurs AntwerpXL nog een lang leven beschoren?

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet
AntwerpXL 2023
AntwerpXL 2023 © Julie Desmet

De vierde editie van de Antwerpse breakbulkbeurs AntwerpXL in Antwerp Expo zit erop. De vakbeurs voor professionals uit de breakbulk supplychain oogde kleinschaliger dit jaar. Ook waren de meningen verdeeld over het succes van de beurs.

De eerste editie van AntwerpXL in 2019 bleek een schot in de roos. Ook tijdens de tweede editie in 2022 (wegens COVID-19 stond de beurs op ‘on hold’) werd er lustig bijgepraat en ook vooruitgekeken naar de toekomst. In 2023 trok AntwerpXL opvallend veel internationale standhouders en bezoekers. In totaal wist de organisatie Easyfairs ruim honderd standhouders te strikken en 3.800 maritieme en logistieke professionals uit de stukgoedsector aan te trekken.

Niettemin hing er in 2024 een bedompte sfeer in de wandelgangen van AntwerpXL (8-10 oktober 2024). Ondanks een goedgevuld programma en een mooie opkomst (de officiële cijfers zijn opgevraagd bij Easyfairs en worden nog bekendgemaakt), met een piek op woensdag 10 oktober 2024, lijkt het erop dat het grote succes van Breakbulk Europe in Rotterdam, een schaduw werpt op de stukgoedbeurs in Antwerpen.

‘Volk trekt volk’

AntwerpXL heeft zich echter nooit geprofileerd als een concurrent van Breakbulk Europe. Sponsor Port of Antwerp-Bruges gaat er prat op dat AntwerpXL eerder draait om kwaliteit (onder meer wat betreft het type standhouders en de contacten) dan kwantiteit. Echter, kwaliteit is altijd subjectief, kwantiteit is dat niet.

Hoewel Port of Antwerp-Bruges met AntwerpXL niet wil concurreren met Breakbulk Europe in Rotterdam, werd de vergelijking in de wandelgangen van AntwerpXL dit jaar opvallend veel gemaakt. Daarnaast hadden een aantal standhouders hun bedenkingen bij de organisatie van de beurs. Flows vernam van diverse grote logistieke spelers dat ze hun deelname aan de volgende editie van AntwerpXL in 2025 in vraag stellen.

Breakbulk Europe is de grootste en meest succesvolle van de breakbulk-vakbeurzen die het Amerikaanse Breakbulk Events & Media wereldwijd organiseert in het Midden-Oosten, Amerika en Europa. De internationale beurs voor de projectlading- en breakbulkindustrie – die nu al drie jaar in Rotterdam plaatsvindt – is uitgegroeid tot een groot succes. Dat ontgaat ook de Antwerpse community niet.

Hart Antwerpen

Oorspronkelijk startte het Breakbulk Europe-verhaal in Antwerpen. Niet alleen voor het havenbedrijf en voor de havenspelers, maar ook voor de stad Antwerpen was Breakbulk Europe een enorm belangrijke vakbeurs met een groot positief effect op de hotelindustrie. De beurs was een groot succes, niet alleen omwille van de sterke positie van de Antwerpse haven als breakbulkhaven, maar ook om het gesmaakte uitgangsleven dat de stad Antwerpen biedt. De laatste editie van Breakbulk Europe in Antwerpen vond plaats in 2017.

In 2018 verhuisde de beurs naar de Duitse havenstad Bremen. Volgens de stad Antwerpen en het Havenbedrijf was dat zogenaamd omwille van renovatiewerken in Antwerp Expo. Voormalig havenschepen Marc Van Peel kondigde toen aan dat het intermezzo ‘slechts tijdelijk’ zou zijn. De belofte werd gemaakt dat de beurs “zeker” zou terugkomen naar Antwerpen. Ondanks de belofte van de stad Antwerpen om Breakbulk Europe terug naar Antwerpen te halen, bleef het stil.

De renovatiewerken bleken slechts de opsmuk van de voorgevel van Antwerp Expo te omvatten. In maritieme kringen werd geopperd dat de echte reden van de verhuis naar Bremen een geldkwestie betrof. De Duitse havenstad legde naar verluidt 300.000 euro op tafel om de beurs in Bremen te mogen organiseren.

Als alternatief zag AntwerpXL het levenslicht. Jacques Vandermeiren, CEO van het Havenbedrijf Port of Antwerp-Bruges, drukte in 2019 de hoop uit dat de eerste AntwerpXL de voorloper mocht zijn van een lange rij breakbulkbeurzen in Antwerpen. Het streefdoel van die editie was het debâcle doen vergeten van de verhuizing van Breakbulk Europe naar Bremen.

In 2022 verhuisde de beurs naar ‘de hoogste bieder’, havenstad Rotterdam. De kans dat Rotterdam de beurs in het evenementencomplex Ahoy zal ‘afgeven’ aan een andere havenstad in Europa, is bijzonder klein. Niet alleen ambieert de haven van Rotterdam om uit te groeien tot ‘de breakbulkhaven van Europa’, Breakbulk Europe in Rotterdam blijkt ook al jaren enorm succesvol te zijn met ruim 11.000 professionals uit 126 landen die in 2024 kwamen opdagen. De meeste bezoekers trekken niet per se naar de beurs om op de hoogte te worden gebracht van de nieuwste ontwikkelingen binnen de sector, maar vooral om te netwerken. Ook de locatie in Ahoy wordt bijzonder gesmaakt.

Hoewel AntwerpXL is uitgegroeid tot een vaste waarde, zal het concept toch onder de loep moeten worden genomen wil het nog een lang leven beschoren zijn en om Antwerpen als breakbulkhaven niet te vergeten.

Opinie: breakbulkbeurs AntwerpXL nog een lang leven beschoren? – Flows

Opinie: breakbulkbeurs AntwerpXL nog een lang leven beschoren?

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet
AntwerpXL 2023
AntwerpXL 2023 © Julie Desmet

De vierde editie van de Antwerpse breakbulkbeurs AntwerpXL in Antwerp Expo zit erop. De vakbeurs voor professionals uit de breakbulk supplychain oogde kleinschaliger dit jaar. Ook waren de meningen verdeeld over het succes van de beurs.

De eerste editie van AntwerpXL in 2019 bleek een schot in de roos. Ook tijdens de tweede editie in 2022 (wegens COVID-19 stond de beurs op ‘on hold’) werd er lustig bijgepraat en ook vooruitgekeken naar de toekomst. In 2023 trok AntwerpXL opvallend veel internationale standhouders en bezoekers. In totaal wist de organisatie Easyfairs ruim honderd standhouders te strikken en 3.800 maritieme en logistieke professionals uit de stukgoedsector aan te trekken.

Niettemin hing er in 2024 een bedompte sfeer in de wandelgangen van AntwerpXL (8-10 oktober 2024). Ondanks een goedgevuld programma en een mooie opkomst (de officiële cijfers zijn opgevraagd bij Easyfairs en worden nog bekendgemaakt), met een piek op woensdag 10 oktober 2024, lijkt het erop dat het grote succes van Breakbulk Europe in Rotterdam, een schaduw werpt op de stukgoedbeurs in Antwerpen.

‘Volk trekt volk’

AntwerpXL heeft zich echter nooit geprofileerd als een concurrent van Breakbulk Europe. Sponsor Port of Antwerp-Bruges gaat er prat op dat AntwerpXL eerder draait om kwaliteit (onder meer wat betreft het type standhouders en de contacten) dan kwantiteit. Echter, kwaliteit is altijd subjectief, kwantiteit is dat niet.

Hoewel Port of Antwerp-Bruges met AntwerpXL niet wil concurreren met Breakbulk Europe in Rotterdam, werd de vergelijking in de wandelgangen van AntwerpXL dit jaar opvallend veel gemaakt. Daarnaast hadden een aantal standhouders hun bedenkingen bij de organisatie van de beurs. Flows vernam van diverse grote logistieke spelers dat ze hun deelname aan de volgende editie van AntwerpXL in 2025 in vraag stellen.

Breakbulk Europe is de grootste en meest succesvolle van de breakbulk-vakbeurzen die het Amerikaanse Breakbulk Events & Media wereldwijd organiseert in het Midden-Oosten, Amerika en Europa. De internationale beurs voor de projectlading- en breakbulkindustrie – die nu al drie jaar in Rotterdam plaatsvindt – is uitgegroeid tot een groot succes. Dat ontgaat ook de Antwerpse community niet.

Hart Antwerpen

Oorspronkelijk startte het Breakbulk Europe-verhaal in Antwerpen. Niet alleen voor het havenbedrijf en voor de havenspelers, maar ook voor de stad Antwerpen was Breakbulk Europe een enorm belangrijke vakbeurs met een groot positief effect op de hotelindustrie. De beurs was een groot succes, niet alleen omwille van de sterke positie van de Antwerpse haven als breakbulkhaven, maar ook om het gesmaakte uitgangsleven dat de stad Antwerpen biedt. De laatste editie van Breakbulk Europe in Antwerpen vond plaats in 2017.

In 2018 verhuisde de beurs naar de Duitse havenstad Bremen. Volgens de stad Antwerpen en het Havenbedrijf was dat zogenaamd omwille van renovatiewerken in Antwerp Expo. Voormalig havenschepen Marc Van Peel kondigde toen aan dat het intermezzo ‘slechts tijdelijk’ zou zijn. De belofte werd gemaakt dat de beurs “zeker” zou terugkomen naar Antwerpen. Ondanks de belofte van de stad Antwerpen om Breakbulk Europe terug naar Antwerpen te halen, bleef het stil.

De renovatiewerken bleken slechts de opsmuk van de voorgevel van Antwerp Expo te omvatten. In maritieme kringen werd geopperd dat de echte reden van de verhuis naar Bremen een geldkwestie betrof. De Duitse havenstad legde naar verluidt 300.000 euro op tafel om de beurs in Bremen te mogen organiseren.

Als alternatief zag AntwerpXL het levenslicht. Jacques Vandermeiren, CEO van het Havenbedrijf Port of Antwerp-Bruges, drukte in 2019 de hoop uit dat de eerste AntwerpXL de voorloper mocht zijn van een lange rij breakbulkbeurzen in Antwerpen. Het streefdoel van die editie was het debâcle doen vergeten van de verhuizing van Breakbulk Europe naar Bremen.

In 2022 verhuisde de beurs naar ‘de hoogste bieder’, havenstad Rotterdam. De kans dat Rotterdam de beurs in het evenementencomplex Ahoy zal ‘afgeven’ aan een andere havenstad in Europa, is bijzonder klein. Niet alleen ambieert de haven van Rotterdam om uit te groeien tot ‘de breakbulkhaven van Europa’, Breakbulk Europe in Rotterdam blijkt ook al jaren enorm succesvol te zijn met ruim 11.000 professionals uit 126 landen die in 2024 kwamen opdagen. De meeste bezoekers trekken niet per se naar de beurs om op de hoogte te worden gebracht van de nieuwste ontwikkelingen binnen de sector, maar vooral om te netwerken. Ook de locatie in Ahoy wordt bijzonder gesmaakt.

Hoewel AntwerpXL is uitgegroeid tot een vaste waarde, zal het concept toch onder de loep moeten worden genomen wil het nog een lang leven beschoren zijn en om Antwerpen als breakbulkhaven niet te vergeten.