Containertrends: inlandterminals, expediteurs en capaciteitsgebrek

Nieuws, Havens
Koen Dejaeger
Panelgesprek Containertrends 2023
Panelgesprek Containertrends 2023 © Wilfried Deferme

We openen het event Containertrends op 17 oktober met een keynote van Stefan Verberckmoes (Alphaliner) over de algemene trends in de containerbusiness. Daarna duiken we ook in enkele lokale thema’s: het belang van inlandterminals, de rol van de expediteur en het capaciteitsgebrek in de haven van Antwerpen … en we bekijken of het plan van Katoen Natie daaraan kan verhelpen.

De haven van Antwerpen kampt met een capaciteitsprobleem voor container-opslag en -overslag. Om de capaciteit uit te breiden, werd het ECA-project (Extra Containercapaciteit Antwerpen) opgestart. Dat project, waarbij een extra getijdendok zal aantakken op het huidige Deurganckdok, liep zodanig veel vertraging op dat een ingebruikname van het dok in 2030 hoogst onzeker is.

Bij gebrek aan extra ruimte moeten de terminals vandaag dus creatief zijn als ze hun capaciteit willen verhogen. Niemand beter geplaatst om daarover zijn visie te delen dan Johan Van Daele, CEO van MSC PSA European Terminal (MPET), de grootste containerterminal van Europa. Daarnaast kijken we naar de initiatieven rond duurzaamheid en personeel die de leidende rol van de terminal in Europa moeten veiligstellen.

Katoen Natie is dan weer op de proppen gekomen met een alternatief voor een containerterminal aan het Bevrijdingsdok. De vroegere MSC Home Terminal (Kaai 730) aan het toenmalige Delwaidedok was ooit de ‘hotspot’ van het Antwerpse containerverkeer. Schepen tot 16.650 teu werden versast via de Berendrechtsluis om in het huidige Bevrijdingsdok grote volumes te lossen en laden. Vincent Vandecauter, port operations manager bij Katoen Natie, licht de plannen toe, waarna we in gesprek gaan over de haalbaarheid ervan.

Inlandterminals

Ook het belang van de inlandterminals komt aan bod. Rederijen nemen alsmaar meer participaties in dergelijke inlandterminals. Zo kondigde recent ook MSC via Medlog een participatie aan in Port of Limburg, het nieuwe logistieke knooppunt op de voormalige site van Ford Genk.

Welke impact zal die verschuiving hebben op de logistieke keten? We gaan in gesprek met Ellen Meuwissen (MSC), Dirk Vanhoutteghem (Gosselin Group) en Benjamin Hermans (Port of Limburg).

Expediteurs

Verder duiken we nog in de rol van de expediteur. De Antwerpse haven staat bekend om het groot aantal expediteurs; maar wat is vandaag hun rol en hoe zal die evolueren? We gaan erover in gesprek met Wim Gijbels (H.Essers), voorzitter van FORWARD Belgium.

Het Flowsevent ‘Containertrends’ vindt plaats op donderdag 17 oktober 2024 in Hof ter Delft in Antwerpen. Meer info vindt u hier en inschrijven kan via deze link. Voor Flowsabonnees geldt een mooie korting.

Containertrends: inlandterminals, expediteurs en capaciteitsgebrek – Flows

Containertrends: inlandterminals, expediteurs en capaciteitsgebrek

Nieuws, Havens
Koen Dejaeger
Panelgesprek Containertrends 2023
Panelgesprek Containertrends 2023 © Wilfried Deferme

We openen het event Containertrends op 17 oktober met een keynote van Stefan Verberckmoes (Alphaliner) over de algemene trends in de containerbusiness. Daarna duiken we ook in enkele lokale thema’s: het belang van inlandterminals, de rol van de expediteur en het capaciteitsgebrek in de haven van Antwerpen … en we bekijken of het plan van Katoen Natie daaraan kan verhelpen.

De haven van Antwerpen kampt met een capaciteitsprobleem voor container-opslag en -overslag. Om de capaciteit uit te breiden, werd het ECA-project (Extra Containercapaciteit Antwerpen) opgestart. Dat project, waarbij een extra getijdendok zal aantakken op het huidige Deurganckdok, liep zodanig veel vertraging op dat een ingebruikname van het dok in 2030 hoogst onzeker is.

Bij gebrek aan extra ruimte moeten de terminals vandaag dus creatief zijn als ze hun capaciteit willen verhogen. Niemand beter geplaatst om daarover zijn visie te delen dan Johan Van Daele, CEO van MSC PSA European Terminal (MPET), de grootste containerterminal van Europa. Daarnaast kijken we naar de initiatieven rond duurzaamheid en personeel die de leidende rol van de terminal in Europa moeten veiligstellen.

Katoen Natie is dan weer op de proppen gekomen met een alternatief voor een containerterminal aan het Bevrijdingsdok. De vroegere MSC Home Terminal (Kaai 730) aan het toenmalige Delwaidedok was ooit de ‘hotspot’ van het Antwerpse containerverkeer. Schepen tot 16.650 teu werden versast via de Berendrechtsluis om in het huidige Bevrijdingsdok grote volumes te lossen en laden. Vincent Vandecauter, port operations manager bij Katoen Natie, licht de plannen toe, waarna we in gesprek gaan over de haalbaarheid ervan.

Inlandterminals

Ook het belang van de inlandterminals komt aan bod. Rederijen nemen alsmaar meer participaties in dergelijke inlandterminals. Zo kondigde recent ook MSC via Medlog een participatie aan in Port of Limburg, het nieuwe logistieke knooppunt op de voormalige site van Ford Genk.

Welke impact zal die verschuiving hebben op de logistieke keten? We gaan in gesprek met Ellen Meuwissen (MSC), Dirk Vanhoutteghem (Gosselin Group) en Benjamin Hermans (Port of Limburg).

Expediteurs

Verder duiken we nog in de rol van de expediteur. De Antwerpse haven staat bekend om het groot aantal expediteurs; maar wat is vandaag hun rol en hoe zal die evolueren? We gaan erover in gesprek met Wim Gijbels (H.Essers), voorzitter van FORWARD Belgium.

Het Flowsevent ‘Containertrends’ vindt plaats op donderdag 17 oktober 2024 in Hof ter Delft in Antwerpen. Meer info vindt u hier en inschrijven kan via deze link. Voor Flowsabonnees geldt een mooie korting.