Rob Smeets: “Geen mooiere manier om haven te beleven dan vanop water”

Interview, Mensen
Bart Meyvis
Jan Goderis en Rob Smeets
Jan Goderis en Rob Smeets © Pit De Jonge

De Antwerp Race wordt op zaterdag 19 oktober al voor de 36ste keer gezeild op de Schelde. Alle deelnemers starten voor het eerst samen in Terneuzen. Ook Port of Antwerp-Bruges komt dit jaar aan boord als ‘Presenting partner’ en wil zo de zeilsport binnen de havencommunity promoten.

Bij vorige edities van deze legendarische zeilrace met finish voor de Rede van Antwerpen kon er steevast gekozen worden tussen een start in Breskens of in Terneuzen. Ditmaal brengt organisator Jan Goderis het volledige deelnemersveld opnieuw samen in Terneuzen.

“We willen de beleving rond de zeilrace een boost geven en organiseren vanaf dit jaar op vrijdagavond een groot pre-race event in Terneuzen”, zegt Goderis. “Ook na de finish voor de Rede van Antwerpen verzamelen we alle deelnemende boten in Jachthaven Antwerpen op Linkeroever voor een aansluitend diner met prijsuitreiking.”

Kattendijkdok

“Bij vorige edities waren er nogal wat boten die gingen overnachten in de Stadshaven. Door een slecht functionerende Kattendijksluis en de Royerssluis die nog tot 2028 gesloten blijft door renovatie, is dat echter erg moeilijk”, zegt Goderis.

“Het zou mooi zijn als we ooit alle zeilschepen kunnen samenbrengen in het Kattendijkdok in combinatie met een groot slotevent voor het Havenhuis”, knipoogt Goderis. “We willen vooral iedereen die iets met zeilsport heeft warm maken om deel te nemen aan de Antwerp Race, zowel de gelegenheidszeiler als de echte wedstrijdzeiler. ”

Aan grote namen is er deze editie alvast geen gebrek. Zo nemen onder anderen de Belgische Olympische zeilers Isaura Maenhaut, Anouk Geurts, Eline Verstraelen (dochter van, red) en Lucas Claeyssens deel aan de Antwerp Race.

‘Presenting partner’

Port of Antwerp-Bruges zet vanaf deze 36ste editie ook de schouders onder het event als ‘presenting partner’. “Dit event gaat echt over water en verbindt de haven met de zeilsport”, zegt Rob Smeets, COO van Port of Antwerp-Bruges. “Daarnaast is het ook een prachtige manier om de haven en de Schelde in beeld te brengen.”

“We willen dit graag mee verder ontwikkelen en roepen daarom alle bedrijven in onze havens op om mee te doen. Er is geen mooiere manier om de haven te beleven dan vanop het water. Als het kan, doe ik altijd graag mee aan deze wedstrijd”, zegt Smeets.

Mede door de steun van Port of Antwerp-Bruges kan Goderis weer plannen maken voor de toekomst: “We willen nu met de komende edities verder evolueren en bijvoorbeeld uitpakken met VIP-arrangementen aan boord van zeilschepen waar bedrijven – en bij uitbreiding de volledige maritieme sector – kunnen op intekenen om deze unieke wedstrijd vanop het water te ervaren. Het is een spectaculair event dat dwars door alle activiteit in en om de Schelde vaart”, zegt Goderis.

Deelnemers van de Antwerp Race naderen het Havenhuis
Deelnemers van de Antwerp Race ter hoogte van het Havenhuis (c) Pit De Jonge

‘Wereldkampioenschap Scheldezeilen’

“Dit blijft echt een uniek event en wordt wel eens gekscherend het ‘Wereldkampioenschap Scheldezeilen’ genoemd”, lacht De Jonge. “Voor een wielerwedstrijd worden telkens honderden kilometers parcours afgesloten en verkeersvrij gemaakt. Stel dat ze de Tour de France zouden organiseren in volle avondspits op de E40, dan kom je ongeveer in de buurt van wat onze wedstrijdzeilers ervaren.”

“Tijdens de Antwerp Race zeilen immers honderden zeilboten samen op de Schelde met in-en uitvarende beroepsvaart en langs de drukke containerdokken op Linkeroever. Dat blijft een gigantische onderneming om dit in goede banen te leiden. Dit kunnen we alleen realiseren dankzij de zeer geroutineerde samenwerking tussen onder meer het RYCB Race & Rescue Team, Rijkswaterstaat, de Belgische scheepvaartpolitie, MDK, de scheepvaartbegeleiding en de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit. Er is echt nergens op de wereld een wedstrijd die op deze manier gevaren wordt”, besluit De Jonge.

Doorzeilen in de winter

Waar het tot voor enkele jaren bijna vechten was om te mogen deelnemen aan de wedstrijd, moet de organisatie ondertussen heel erg zijn best doen om de nodige deelnemers en sponsoren bij elkaar te krijgen. “De zeilsport is de laatste jaren heel erg veranderd”, zegt De Jonge. “Eind jaren ’80 startte de Antwerp Race echt als een onderlinge wedstrijd tussen zeilers die vlak voor de winter hun boot terugbrachten van de kusthavens naar Antwerpen. De zeilboten van toen waren niet geschikt om ‘s winters in het water te blijven liggen en kwamen daarom terug naar Antwerpen, zodat er in de winter aan gewerkt kon worden. Op Linkeroever waren de jachthavens hierop voorzien en was er bovendien veel bootberging op de wal.”

“Ondertussen zijn de boten zo gebouwd dat ze vaak ook in de winter in het water blijven liggen. Ook de fel verbeterde zeilkleding zorgt ervoor dat zeilers ondertussen in de winter blijven doorzeilen. De nood voor zeilers om naar Antwerpen af te zakken is de laatste jaren dus sterk afgenomen”, besluit De Jonge.