Kosten wegvervoer blijven stijgen in 2025: loonkosten drijvende factor

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Rij geparkeerde vrachtwagens
Rij geparkeerde vrachtwagens © Ingezonden foto

De verwachte kostenontwikkeling, zonder rekening te houden met brandstofkosten, voor 2025 ten opzichte van 2024 zal toenemen met 3,6% à 5,1% voor het Nederlandse wegvervoer. Dat is vooral te wijten aan de loonkosten. Ook in België  spelen die wegvervoerders parten.

De cijfers zijn van toepassing op het Nederlandse wegvervoer en komen uit een rapport van onderzoeksbureau Panteia. Ook in ons land baren de loonkosten van wegvervoerders al langer kopzorgen. Nog recent bleek uit gegevens van ITLB dat de faillissementscijfers in het Belgisch wegvervoer andermaal pieken in het derde kwartaal van 2024. De Belgische transportfederatie luidt daarom de alarmbel over de stijgende loonkosten.

De gerealiseerde kostenontwikkeling, exclusief brandstofkostenontwikkeling, van 2024 varieert volgens het rapport van Panteia tussen de +3,0% en +5,2%. Hierbij is geen rekening gehouden met eventuele specifieke marktomstandigheden. De verwachte kostenstijging over 2025 tesamen met het verschil tussen realisatie en raming over 2024, varieert van +3,7% tot +5,0%, exclusief brandstofkostenontwikkeling en exclusief relaties met ferrydiensten.

Loonkostenontwikkeling

De gerealiseerde loonkostenontwikkeling in 2024 tegenover 2023 is in Nederland +5,47%. De verwachte loonkostenontwikkeling voor 2025 is +5,52%. De loonkostenontwikkeling is gebaseerd op het cao-akkoord, dat in de kern bestaat uit loonstijgingen van 4% per 1 januari 2024, 2% per 1 juli 2024 en 4% per 1 januari 2025.

De brandstofkosten zijn in 2024 ten opzichte van 2023 met gemiddeld met 0,8% gestegen. De gerealiseerde kostenontwikkeling inclusief brandstofkostenontwikkeling van 2024 varieert tussen de +4,1% en +5,2%. Veel ondernemers hanteren een brandstofclausule om de fluctuaties in de dieselprijs op te vangen. Ook hanteren bedrijven soms een energieclausule om fluctuaties in de prijs van elektriciteit en gas (gedeeltelijk) op te kunnen vangen.

Overige belangrijke kostenontwikkelingen

De rentekosten van het materieel nemen naar verwachting met 25,2% toe en de verzekeringskosten met 5,6%. De kosten van reparatie en onderhoud nemen naar verwachting met 3,8% toe.

Naast de reguliere ontwikkelingen zijn er specifieke marktomstandigheden die een invloed kunnen hebben op de kostenontwikkeling. Denk aan duurzaamheidsverplichtingen (CSRD), Smart tacho 2 en cybersecurity. Die ontwikkelingen worden in de rapportage uitvoerig beschreven. Bedrijven nemen diverse maatregelen die leiden tot een verbetering van de efficiency en dat resulteert in kostenbesparing, bijvoorbeeld maatregelen gericht op brandstofkostenbesparing of investeringen in ICT.

Tolkosten

“In de wijziging van de tolkosten zien we differentiatie naar CO2-emissieklassen waardoor de tolkosten voor zero-emissievoertuigen en euro 6-voertuigen steeds meer verschillen. In Nederland zal dat met de introductie van de vrachtwagenheffing vanaf 2026 ook gaan spelen”, klinkt het bij Panteia.

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
DOCENT
DOCENT 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.
Kosten wegvervoer blijven stijgen in 2025: loonkosten drijvende factor – Flows

Kosten wegvervoer blijven stijgen in 2025: loonkosten drijvende factor

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Rij geparkeerde vrachtwagens
Rij geparkeerde vrachtwagens © Ingezonden foto

De verwachte kostenontwikkeling, zonder rekening te houden met brandstofkosten, voor 2025 ten opzichte van 2024 zal toenemen met 3,6% à 5,1% voor het Nederlandse wegvervoer. Dat is vooral te wijten aan de loonkosten. Ook in België  spelen die wegvervoerders parten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login