Garage De Plecker-Pauwels restaureert oldtimer DAF-trekker voor Sarens

Nieuws, Mensen
Yannick De Spiegeleir
Stef De Plecker, Dealer Principal Garage De Plecker-Pauwels, Luc Serrien, Marketing Manager DAF Trucks België, Marc Sarens, Hendrik Sarens en Carl Sarens, firma Sarens
Stef De Plecker (dealer Principal Garage De Plecker-Pauwels), Luc Serrien (marketing manager DAF Trucks België), Marc Sarens, Hendrik Sarens en Carl Sarens (firma Sarens) © YDS

In opdracht van de familie Sarens restaureerde Garage De Plecker-Pauwels uit Steenhuffel een historische NATE 2826 DKS trekker van DAF. Het rijdende erfgoed krijgt weldra een tweede leven als unieke blikvanger langs de A12 op het bedrijfsterrein van Sarens in Wolvertem.

‘Nothing too heavy, nothing too high’, zo luidt de slogan van het Belgische transporticoon Sarens. De kraanspecialist geldt als een speler met wereldfaam in ‘heavy lifting’-opdrachten. Nog voor Sarens uitgroeide tot een internationale speler, zette wijlen Eddy De Plecker als monteur zijn eerste professionele stappen bij Sarens. In 1964 waagde hij samen met zijn echtgenote Yvonne Pauwels de sprong om een eigen zaak op te richten. Garage De Plecker-Pauwels, waar intussen ook de derde generatie aan de slag is, viert dit jaar zijn zestigjarig bestaan als DAF concessiehouder en mag Sarens al even lang tot een van zijn trouwste klanten rekenen.

Dat beaamt ook Hendrik Sarens, lid van de derde generatie, die jarenlang verantwoordelijk was voor het commerciële luik bij het bekende familiebedrijf. “Alles is ooit gestart met de personenwagens van DAF. Die werden ingezet voor het begeleiden van opdrachten voor uitzonderlijk transport. Later volgden de zwaardere voertuigen”, zegt hij.

Sentimentele waarde

Het is dan ook niet verwonderlijk dat de familie Sarens drie jaar geleden kwam aankloppen bij de familie De Plecker met de vraag om de historische NAT 2826 DKS exporttrekker van DAF (zie onderstaande foto) in ere te herstellen. Het rijdende erfgoed maakte eind jaren tachtig en begin jaren negentig actief deel uit van de vloot van Sarens. “We hebben dit voertuig ingezet voor opdrachten voor verschillende klanten in onder meer de energiesector, zoals de constructie van de kerncentrale in Doel. Later deed het ook dienst voor opdrachten in Mexico, tot onze broer Jan om het leven werd gebracht (de Vlaamse zakenman Jan Sarens leidde de activiteiten van Sarens in Mexico en werd in 2013 met één kogel doodgeschoten op klaarlichte dag aan een winkelcentrum in Acapulco red.). Het voertuig heeft voor onze familie om die reden een sterke sentimentele waarde”, vertelt Hendrik Sarens.

“Om die reden hebben we het terug naar België laten overbrengen om het te laten restaureren”, verduidelijkt Marc Sarens, de jongere broer van Jan, die zijn expertise verleent voor het fleet management van Sarens in diverse aankoopdossiers. “We komen trouwens nog uit een tijdperk waarin we alle voertuigen in onze vloot uit het hoofd kenden. Vandaag bestaat onze kranenvloot uit zo’n 1.500 à 1.600 stuks. Dat is niet meer haalbaar.”

Krachtpatser

Naast de sentimentele waarde, staat de DAF exporttrekker – die in eerste instantie werd geproduceerd met het oog op bosontginning in Afrika – ook symbool voor het succesverhaal en het pionierswerk van Sarens. Zo werd de krachtige trekker volledig omgebouwd om dienst te kunnen doen voor de activiteiten van de specialist in zware transporten. De uitrusting door GINAF met een aangedreven vooras, de verlenging en versterking van het chassis en de installatie van een automatische versnellingsbak, zijn slechts enkele van de ingrepen.

Lees verder onder de foto.

Oldtimer trekker Sarens
Oldtimer trekker Sarens (c)DAF Trucks

Stef De Plecker, lid van de derde generatie die vandaag aan boord is bij Garage De Plecker-Pauwels, leidde de restauratie mee in goede banen. “Urenlang werd er gesleuteld om het voertuig in ere te herstellen. Gezien de jarenlange trouwe en goede relatie met Sarens, hebben we dit met plezier en kosteloos gedaan”, zegt hij.

In de afgelopen vijf jaar hebben we 41 voertuigen van DAF toegevoegd aan onze vloot

Tijdens het restauratieproces was Stef onder de indruk van de kwaliteit en de robuustheid. “De familie Sarens paste de voertuigen zo optimaal mogelijk aan voor de opdrachten die ze er mee moesten uitvoeren en daar waren ze duidelijk meester in.” Het is een huzarenstukje dat ze vandaag niet meer zouden klaarspelen. “Die voertuigen zouden vandaag niet meer gehomologeerd geraken”, zegt Marc. “De sterkte van DAF-voertuigen is de achteras. Bij mijn weten hebben we in al die decennia dat we voertuigen bij DAF afnemen, nog nooit een defecte naafreductie gehad”, benadrukt hij.

Ook vandaag is Sarens nog altijd een trouwe afnemer bij DAF Trucks. “In de afgelopen vijf jaar hebben we 41 voertuigen van DAF toegevoegd aan onze vloot voor activiteiten in België, Nederland en Frankrijk”, zegt Carl Sarens, lid van de vierde generatie die het familiebedrijf leidt. Als director global operations, technical solutions and engineering leidt hij wereldwijd projecten in heavy lift en zwaar transport in goede banen voor het familiebedrijf dat vandaag actief is in 64 landen. “We brachten de voorbije jaren een van de grootste projecten uit onze geschiedenis tot een goed einde: een opdracht voor TCO in Kazachstan. Voor de bouw van een nieuwe raffinaderij, transporteerden we cargo met een gewicht tussen de 1.000 en 2.000 ton op aangelegde wegen over een afstand van 50 kilometer. De voorbereiding nam twee jaar in beslag, de uitvoering drie jaar.”

Lees verder onder de foto.

Exporttrekker oud beeld
Oud beeld van een DAF exporttrekker (c)Sarens

Het DAF Museum in Eindhoven zet op zaterdag 5 en zondag 6 oktober 2024 haar deuren open voor de ‘Hart-voor-DAF-dagen’. Het evenement betekent de start van een tijdelijke tentoonstelling ’75 jaar DAF Truckproductie’. De speciale DAF trekker zal een van de eyecatchers zijn.

Meer info vindt u hier.