Voor de 82e keer zijn alle lidstaten van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) samen in Londen. Ze bespreken er verschillende milieuproblemen en maken toekomstplannen om hieraan tegemoet te komen.
In Londen is de 82e editie van het Marine Environment Protection Comittee (MEPC) begonnen. Op deze conferentie komen de 176 lidstaten samen om te bekijken hoe het is gesteld met het mariene milieu en om bijkomende maatregelen te bespreken. Naast de lidstaten zijn er verschillende ngo’s (zoals WWF) die de vergadering meevolgen. Indien ze een zogenaamde “raadgevende status” hebben, mogen ze eveneens voorstellen lanceren. Ook België is van de partij.
Uitstoot broeikasgassen
Het belangrijkste topic is wellicht de uitstoot van broeikasgassen door de scheepvaartsector. IMO wil tegen eind 2025 nieuwe en strengere normen voor alle lidstaten. Een van de ideeën die wordt besproken, is een voorstel van International Chamber of Shipping (ICS) om te werken met een universele broeikasgasbijdrage per uitgestote ton CO2 (per schip). De bedoeling van IMO is nog altijd om tegen 2050 een wereldwijde koolstofneutrale scheepvaart te hebben.
Het voorstel wordt gesteund door vooral Europese lidstaten die hoe dan ook aan strenge uitstootnormen moeten voldoen vanwege het Europese ‘Fit for 55’-programma. Ook de Caraïbische staten zijn het eens met een globale uitstoottaks voor schepen vanwege de vele (vervuilende) cruiseschepen die de Caraïbische havens aandoen. Maar het voorstel stuit op kritiek vanuit andere regio’s. Zij vragen meer tijd om hun koopvaardijvloot groener te maken.
Een broeikasmaatregel die het deze week wellicht wel zal halen, is het beperken van het gebruik van vervuilende scheepsbrandstoffen in de Noorse en Canadese Arctische gebieden.
Houthi’s en vervuiling
De secretaris-generaal van de IMO, Arsenio Dominguez (zie foto) benadrukte in zijn speech dat ook veiligheidsproblemen gepaard kunnen gaan met ernstige milieuproblemen. De recente aanvallen in de Rode Zee kunnen leiden tot grote milieurampen.
Wanneer bijvoorbeeld een tanker zoals de ‘MV Sounion’ wordt beschoten, kan dit leiden tot een grote olieramp. Door de onstabiele regio is een snelle opruimactie bij een incident uitgesloten. Dit kan leiden tot onherstelbare schade.
Actieplan afval op zee
Ook de “plastic soep” wordt deze week uitvoerig besproken. De IMO wil bijkomende regels voor afval aan boord van schepen. Maar ook schepen die plastic pellets vervoeren, worden onder de loep genomen. Wanneer er een probleem is met deze schepen, kan dit leiden tot een groot afvalprobleem op zee dat niet eenvoudig op te ruimen valt. De IMO stelt deze week daarom een nieuwe handleiding voor met enkele voorschriften om veilig plastic pellets te vervoeren.
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.