EU-regelgeving over duurzame communicatie geldt ook voor bedrijven

Nieuws, Varia
Koen Dejaeger
Europese vlag
Europese vlag © Pixabay

Tijdens de Communicatietop van Flows in samenwerking met persagentschap Belga, werd de Europese regelgeving omtrent communicatie over duurzaamheid toegelicht. Vanaf 2026 zal het verboden zijn om het bedrijf voor te stellen met algemene claims zoals ‘groen’ en ‘duurzaam’.

Hoewel de regelgeving nog moet worden gestemd door het Europees Parlement, werden tijdens de Communicatietop (van 24 september 2024) de grote lijnen van de regelgeving rond communicatie over duurzaamheid toegelicht. Met de aankomende regelgeving wil de Europese Commissie zowel de consument als de bedrijven beschermen.

De consument moet kunnen beschikken over juiste en heldere informatie. In eenzelfde beweging worden ook de bedrijven beschermd die wel degelijk verregaande duurzaamheidsmaatregelen nemen, tegen andere bedrijven die zichzelf groener voorstellen dan ze daadwerkelijk zijn.

Concreet gaat het daarbij onder meer om het verbod op generieke claims dat zal worden toegevoegd aan de lijst van verboden oneerlijke handelspraktijken. “Het doen van een generieke milieuclaim waarbij de handelaar niet in staat is erkende uitstekende milieuprestaties aan te tonen die relevant zijn voor de claim”, zal vanaf 2026 worden verboden.

Communicatie naar consument

De Europese Commissie maakt daarbij een onderscheid tussen communicatie naar de consument, en onderlinge communicatie tussen bedrijven. Bedrijven die evenwel communiceren naar het grote publiek, zoals bjvoorbeeld via een advertentie in de krant, zijn wel onderhevig aan de nieuwe regelgeving. Vanaf 2026 zal het dan bijvoorbeeld verboden zijn om via advertenties op mediaplatformen die ook de consument bereiken, te communiceren in algemene claims zoals ‘groen’ en ‘duurzaam’.

“De nationale bevoegde autoriteiten zullen dit van geval tot geval bekijken,” zegt Eva Funcken, beleidsmedewerker bij de Europese Commissie, ”maar als je als bedrijf een bericht in een openbare krant plaatst, dan gelden natuurlijk ook de regels voor communicatie over duurzaamheid. Als er een vermoeden van overtreding is, zijn het de nationale autoriteiten en rechtbanken die – op basis van Europese wetgeving – de zaak zullen beoordelen en eventuele sancties zullen bepalen.”

Er zijn wel enkele uitzonderingen. Je mag als bedrijf wel generieke duurzaamheidsclaims malen als je beschikt over een certificaat van door Europa erkende uitstekende milieuprestaties. Daarbij zijn er de volgende mogelijkheden:
– met Verordening (EG) nr. 66/2010 van het Europees Parlement en de Raad (= EU Ecolabel), of
– met nationale of regionale EN ISO 14024 type I-ecolabelsystemen die officieel erkend zijn in de lidstaten, of
– topprestaties op milieugebied in overeenstemming met andere toepasselijke wetgeving van de Unie (bijvoorbeeld een product met een energielabel A)

Belangrijk is dat de nieuwe regelgeving nog moet worden voorgelegd ter goedkeuring aan het Europees Parlement, en dat ze niet voor 2026 in voege zal treden. Ook zal het de nationale overheid zijn die zal toezien op de naleving en de mogelijke sancties zal bepalen.

Onderzoek Belga

In samenwerking met Flows deed Belga ook een duurzaamheidsonderzoek van bedrijven in de Vlaamse media, waarvan de resultaten tijdens de Communicatietop werden gepresenteerd. Flows en Belga zullen dat onderzoek weldra wereldkundig maken.

Een videoreportage over de Communicatietop ziet u hier.

EU-regelgeving over duurzame communicatie geldt ook voor bedrijven – Flows

EU-regelgeving over duurzame communicatie geldt ook voor bedrijven

Nieuws, Varia
Koen Dejaeger
Europese vlag
Europese vlag © Pixabay

Tijdens de Communicatietop van Flows in samenwerking met persagentschap Belga, werd de Europese regelgeving omtrent communicatie over duurzaamheid toegelicht. Vanaf 2026 zal het verboden zijn om het bedrijf voor te stellen met algemene claims zoals ‘groen’ en ‘duurzaam’.

Hoewel de regelgeving nog moet worden gestemd door het Europees Parlement, werden tijdens de Communicatietop (van 24 september 2024) de grote lijnen van de regelgeving rond communicatie over duurzaamheid toegelicht. Met de aankomende regelgeving wil de Europese Commissie zowel de consument als de bedrijven beschermen.

De consument moet kunnen beschikken over juiste en heldere informatie. In eenzelfde beweging worden ook de bedrijven beschermd die wel degelijk verregaande duurzaamheidsmaatregelen nemen, tegen andere bedrijven die zichzelf groener voorstellen dan ze daadwerkelijk zijn.

Concreet gaat het daarbij onder meer om het verbod op generieke claims dat zal worden toegevoegd aan de lijst van verboden oneerlijke handelspraktijken. “Het doen van een generieke milieuclaim waarbij de handelaar niet in staat is erkende uitstekende milieuprestaties aan te tonen die relevant zijn voor de claim”, zal vanaf 2026 worden verboden.

Communicatie naar consument

De Europese Commissie maakt daarbij een onderscheid tussen communicatie naar de consument, en onderlinge communicatie tussen bedrijven. Bedrijven die evenwel communiceren naar het grote publiek, zoals bjvoorbeeld via een advertentie in de krant, zijn wel onderhevig aan de nieuwe regelgeving. Vanaf 2026 zal het dan bijvoorbeeld verboden zijn om via advertenties op mediaplatformen die ook de consument bereiken, te communiceren in algemene claims zoals ‘groen’ en ‘duurzaam’.

“De nationale bevoegde autoriteiten zullen dit van geval tot geval bekijken,” zegt Eva Funcken, beleidsmedewerker bij de Europese Commissie, ”maar als je als bedrijf een bericht in een openbare krant plaatst, dan gelden natuurlijk ook de regels voor communicatie over duurzaamheid. Als er een vermoeden van overtreding is, zijn het de nationale autoriteiten en rechtbanken die – op basis van Europese wetgeving – de zaak zullen beoordelen en eventuele sancties zullen bepalen.”

Er zijn wel enkele uitzonderingen. Je mag als bedrijf wel generieke duurzaamheidsclaims malen als je beschikt over een certificaat van door Europa erkende uitstekende milieuprestaties. Daarbij zijn er de volgende mogelijkheden:
– met Verordening (EG) nr. 66/2010 van het Europees Parlement en de Raad (= EU Ecolabel), of
– met nationale of regionale EN ISO 14024 type I-ecolabelsystemen die officieel erkend zijn in de lidstaten, of
– topprestaties op milieugebied in overeenstemming met andere toepasselijke wetgeving van de Unie (bijvoorbeeld een product met een energielabel A)

Belangrijk is dat de nieuwe regelgeving nog moet worden voorgelegd ter goedkeuring aan het Europees Parlement, en dat ze niet voor 2026 in voege zal treden. Ook zal het de nationale overheid zijn die zal toezien op de naleving en de mogelijke sancties zal bepalen.

Onderzoek Belga

In samenwerking met Flows deed Belga ook een duurzaamheidsonderzoek van bedrijven in de Vlaamse media, waarvan de resultaten tijdens de Communicatietop werden gepresenteerd. Flows en Belga zullen dat onderzoek weldra wereldkundig maken.

Een videoreportage over de Communicatietop ziet u hier.