Elementen Scheldetunnel begin 2025 van Zeebrugge naar Doeldok

Reportage, Varia
Roel Jacobus
Gert Osselaer en Raymond de Kroon op de werf van de Scheldetunnel in Zeebrugge
Gert Osselaer en Raymond de Kroon op de werf van de Scheldetunnel in Zeebrugge © Roel Jacobus

De aannemer is gestart met het voorbereiden van de elementen van de nieuwe Scheldetunnel voor versleping van Zeebrugge naar Antwerpen begin 2025. Het afzinken van de tunnel lijdt niet onder de vertraging van andere delen van het Oosterweelproject.

In Zeebrugge wordt vandaag – 20 september 2024 – het laatste beton gestort van acht gigantische elementen van de nieuwe Scheldetunnel. De stukken van elk 160 meter lang, 42 meter breed en 10 meter hoog zullen samen het 1.280 meter middengedeelte vormen van een 1,8 kilometer lange tunnel met aparte kokers voor auto’s, fietsers en voor de evacuatie. De stukken worden sinds twee jaar gebouwd in een put die daarvoor speciaal werd gemaakt in Zeebrugge.

“Het werk is steeds zeer vlot kunnen doorlopen, zonder vertraging door het weer of andere omstandigheden”, zegt Geert van Osselaer, directeur operaties van bouwheer Lantis. “De Tijdelijke Maatschappij Combinatie Oosterweeltunnel (TM COTU) – een consortium van de Belgische bouwgroepen BESIX,  DEME, Stadsbader Contractors en Jan De Nul – is erin geslaagd de strakke timing aan te houden. Er werkten gemiddeld 130 arbeiders per dag, met op piekmomenten tot 200.”

24 uren stremming per stuk

Intussen is al gestart met het voorbereiden van de eerste elementen voor het transport naar Antwerpen. “De stukken worden dichtgemaakt met kopschotten en krijgen balasttanks met water om ze bij het onderwater zetten van de bouwput, gecontroleerd op de bodem te houden”, zegt Raymond de Kroon, directeur uitvoering van TM COTU. “Na het wegpompen van het balastwater gaan de stukken drijven en kunnen ze weggesleept worden. Dat zal binnen zes maanden starten, met om de paar weken één element. Het traject verloopt in twee vloedperiodes met tussenin een halte in Terneuzen.”

“In Antwerpen zullen vier stukken tegelijk in het Doeldok drijven, vooraleer ze naar hun uiteindelijke bestemming gebracht worden. Daar komen meerpalen om de elementen veilig vast te leggen. Daarna worden ze vanaf mei/juli 2025 naar de Schelde gebracht om ze tot op de centimeter juist te laten zinken in een sleuf op de bodem. Voor elk stuk wordt het scheepvaartverkeer 24 uren gestremd.”

Geen vertraging

De afgezonken tunnelementen worden tot in het voorjaar van 2026 afgewerkt om nog datzelfde jaar de eerste fietsers te ontvangen. Het autoverkeer zal in 2030 kunnen passeren, wanneer de omringende wegenwerken voltooid zijn. Dat is nog steeds volgens het originele schema: dit onderdeel van het Oosterweelproject heeft geen vertraging opgelopen zoals sommige andere onderdelen”, zegt Gert Osselaer van Lantis.

“Er zijn op de werf van de tunnel in Zeebrugge ook geen extra kosten opgedoken, alles verliep volgens de planning.” Bij de start van het project werd de kostprijs van de Scheldetunnel geraamd op 670 miljoen euro, waarvan 150 miljoen euro voor het bouwdok in Zeebrugge.