46 jaar oude Noordzeeferry wacht nieuwe carrière

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Moby Corse' in Genua
De ‘Moby Corse’ in Genua © Stefan Verberckmoes

De Italiaanse rederij Moby Lines heeft de ropax ‘Moby Corse’ verkocht. Het schip kwam in 1978 voor DFDS in de vaart als ‘Dana Anglia’ en gaat volgens Italiaanse bronnen nog een nieuwe carrière tegemoet in een veerdienst tussen Spanje en Algerije.

Heel wat veerboten die gebouwd werden voor diensten over de Noordzee of voor Scandinavische routes, eindigen hun carrière in het Middellandse Zeegebied, waar ze vaak nog bijzonder lang in actieve dienst blijven.

Moby Lines heeft nog steeds enkele Noord-Europese veteranen in de vloot. De familie Onorato controleert de Italiaanse ferrymaatschappij, maar ook Gianluigi Aponte (MSC) is met een belang van 49% een belangrijke aandeelhouder.

Lees verder onder de foto.

De 'Moby Corse' op 12 september 2024 in Bastia (c) Stefan Verberckmoes
De ‘Moby Corse’ op 12 september 2024 in Bastia (c) Stefan Verberckmoes

De ‘Moby Corse’ heeft op zondag 15 september een laatste overtocht voor Moby gedaan vanuit Bastia naar Genua. Onorato kocht het schip in 2009, toen het dus al 31 jaar oud was. De ropax kwam in 1978 als ‘Dana Anglia’ in dienst bij DFDS Seaways tussen Esbjerg en Harwich, en voer vanaf 2003 onder de nieuwe naam ‘Duke of Scandinavia’ ook een tijdje op de Noordzee tussen Newcastle en IJmuiden.

Het silhouet van de ferry was al van ver te herkennen omdat de veerboot een ongewoon hoge schoorsteen heeft, waarop Onorato een Tweety liet schilderen. Volgens Italiaanse bronnen kreeg de reder nog acht miljoen euro voor het schip, wat een miljoen meer is dan de tweedehandsprijs uit 2009. De ‘Moby Corse’ zal eind september aan zijn nieuwe eigenaar overgedragen worden.

Lees verder onder de foto.

De 'Moby Drea' in Olbia (c) Stefan Verberckmoes
De ‘Moby Drea’ in Olbia (c) Stefan Verberckmoes

Na die overdracht zal Moby nog steeds enkele hoogbejaarde veerboten in de vloot hebben. De ‘Moby Drea’ is al 49 jaar in de vaart. Dat schip is de vroegere ‘Tor Brittania’ uit 1975 en vaart in het zomerseizoen (van eind mei tot eind september) als extra schip tussen Genua en Olbia.

Aanvaring

Ook de ‘Moby Zaza’ van de route Livorno-Bastia is een oude Noordzeeferry. Die 42 jaar oude veerboot werd destijds gebouwd als ‘Olau Britannia’ voor een dienst tussen Vlissingen en Sheerness. Op 25 augustus 1984 haalde het schip de wereldwijde pers naar aanleiding van een aanvaring in dichte mist met de vrachter ‘Mont Louis’ in het Kanaal voor de kust van Oostende.

De veerboot had toen 900 passagiers aan boord en kon de 21 bemanningsleden van de ‘Mont Louis’ oppikken toen dat schip begon te zinken. Aan boord van de Franse freighter bevonden zich dertig vaten met het radioactieve uraniumhexafluoride, die gelukkig wel schokbestendig waren. De berging van het wrak nam bijna twee jaar in beslag.

De 'Moby Zaza' in Bastia (c) Stefan Verberckmoes
De ‘Moby Zaza’ in Bastia (c) Stefan Verberckmoes
46 jaar oude Noordzeeferry wacht nieuwe carrière – Flows

46 jaar oude Noordzeeferry wacht nieuwe carrière

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Moby Corse' in Genua
De ‘Moby Corse’ in Genua © Stefan Verberckmoes

De Italiaanse rederij Moby Lines heeft de ropax ‘Moby Corse’ verkocht. Het schip kwam in 1978 voor DFDS in de vaart als ‘Dana Anglia’ en gaat volgens Italiaanse bronnen nog een nieuwe carrière tegemoet in een veerdienst tussen Spanje en Algerije.

Heel wat veerboten die gebouwd werden voor diensten over de Noordzee of voor Scandinavische routes, eindigen hun carrière in het Middellandse Zeegebied, waar ze vaak nog bijzonder lang in actieve dienst blijven.

Moby Lines heeft nog steeds enkele Noord-Europese veteranen in de vloot. De familie Onorato controleert de Italiaanse ferrymaatschappij, maar ook Gianluigi Aponte (MSC) is met een belang van 49% een belangrijke aandeelhouder.

Lees verder onder de foto.

De 'Moby Corse' op 12 september 2024 in Bastia (c) Stefan Verberckmoes
De ‘Moby Corse’ op 12 september 2024 in Bastia (c) Stefan Verberckmoes

De ‘Moby Corse’ heeft op zondag 15 september een laatste overtocht voor Moby gedaan vanuit Bastia naar Genua. Onorato kocht het schip in 2009, toen het dus al 31 jaar oud was. De ropax kwam in 1978 als ‘Dana Anglia’ in dienst bij DFDS Seaways tussen Esbjerg en Harwich, en voer vanaf 2003 onder de nieuwe naam ‘Duke of Scandinavia’ ook een tijdje op de Noordzee tussen Newcastle en IJmuiden.

Het silhouet van de ferry was al van ver te herkennen omdat de veerboot een ongewoon hoge schoorsteen heeft, waarop Onorato een Tweety liet schilderen. Volgens Italiaanse bronnen kreeg de reder nog acht miljoen euro voor het schip, wat een miljoen meer is dan de tweedehandsprijs uit 2009. De ‘Moby Corse’ zal eind september aan zijn nieuwe eigenaar overgedragen worden.

Lees verder onder de foto.

De 'Moby Drea' in Olbia (c) Stefan Verberckmoes
De ‘Moby Drea’ in Olbia (c) Stefan Verberckmoes

Na die overdracht zal Moby nog steeds enkele hoogbejaarde veerboten in de vloot hebben. De ‘Moby Drea’ is al 49 jaar in de vaart. Dat schip is de vroegere ‘Tor Brittania’ uit 1975 en vaart in het zomerseizoen (van eind mei tot eind september) als extra schip tussen Genua en Olbia.

Aanvaring

Ook de ‘Moby Zaza’ van de route Livorno-Bastia is een oude Noordzeeferry. Die 42 jaar oude veerboot werd destijds gebouwd als ‘Olau Britannia’ voor een dienst tussen Vlissingen en Sheerness. Op 25 augustus 1984 haalde het schip de wereldwijde pers naar aanleiding van een aanvaring in dichte mist met de vrachter ‘Mont Louis’ in het Kanaal voor de kust van Oostende.

De veerboot had toen 900 passagiers aan boord en kon de 21 bemanningsleden van de ‘Mont Louis’ oppikken toen dat schip begon te zinken. Aan boord van de Franse freighter bevonden zich dertig vaten met het radioactieve uraniumhexafluoride, die gelukkig wel schokbestendig waren. De berging van het wrak nam bijna twee jaar in beslag.

De 'Moby Zaza' in Bastia (c) Stefan Verberckmoes
De ‘Moby Zaza’ in Bastia (c) Stefan Verberckmoes