Scheepshersteller Gardec vraagt een omgevingsvergunning voor een voormalige site van DEME aan het Verbindingsdok in Zeebrugge. Het was tot nu toe een goed bewaard geheim naar waar het bedrijf zou uitwijken voor de bouw van de Nieuwe Sluis Zeebrugge.
In Zeebrugge startte een openbaar onderzoek over een vergunningsaanvraag voor het verhuizen van de firma’s Gardec en Brusselle Carral Marine (BCM) van de Kustlaan naar de Kiwiweg. Gardec is een metaalconstructiebedrijf en scheepshersteller, en dochterbedrijf BCM is gespecialiseerd in scheepslieren en -stuurinrichtingen. Een van de twee locaties van Gardec, met name op de hoek van de Kustlaan en de Visartsluis, moet helemaal verdwijnen voor de bouw van de nieuwe sluis.
Zolang er voor zijn firma’s met meer dan honderd jobs geen oplossing was, verzette bedrijfsleider Hugo D’Hoedt zich tegen het complex project Nieuwe Sluis Zeebrugge. Tot in juni 2021 Vlaams minister van mobiliteit en openbare werken Lydia Peeters (Open Vld) meldde dat alle procedures bij de Raad van State stopgezet waren. Er waren akkoorden bereikt met zowel de zeilclubs als met Gardec. De minister en het bedrijf communiceerden sindsdien alleen maar dat er “in samenwerking met het havenbestuur een oplossing voor een nieuwe locatie gevonden werd”.
Geheim onthuld
Het geheim wordt nu onthuld: Gardec vraagt een omgevingsvergunning voor een concessieterrein van 3,8 hectare in de Kiwiweg 90, nabij de Pierre Vandammesluis in het Verbindingsdok. Op het terrein staan twee gebouwen. Een daarvan – een voormalig DEME-werkhuis met kantoor – zal gebruikt worden als montagehal. Het gebouw van 3.800 m2 krijgt een opfrissing en een gevoelige uitbreiding tot 5.250 m2. Hierin komen mogelijkheden voor grote, watergebonden constructies voor onder meer scheepvaart, baggerwerken en offshore.
Het tweede bestaande gebouw is een industriële loods van 945 m2 die wordt afgebroken en vervangen door een nieuwbouw van 2.350 m2 voor BCM. Het plan omvat een montageloods, opslagmagazijn voor kleine en grote stukken, onthaal, kantoren en sociale ruimtes.
Nieuwe kade
Helemaal nieuw wordt een kraanloods van 2.600 m2. Dat wordt een garage om kranen, opleggers en ander zwaar materieel van Gardec te stallen en te repareren. Ernaast in openlucht komt een afspuitzone om het rollend materieel te reinigen.
Op de hele site worden de bestaande verhardingen nagenoeg volledig behouden en plaatselijk aangepast en aangevuld. Aan de oostkant wordt een nieuwe kade aan het Verbindingsdok aangelegd. Het zuidelijke deel van de site wordt ingericht in functie van de scheepswerf.
Drijvend droogdok
Gardec heeft ook een tweede locatie in de visserijcluster aan het begin van het Boudewijnkanaal. Die omvat de kantoren en de scheepswerf met drijvend droogdok. Het ziet er naar uit dat die site gespaard zal blijven bij de aanleg van de nieuwe sluis en de verbreding van het Boudewijnkanaal voor zeeschepen. Maar mogelijk kiest Gardec er om praktische redenen op termijn toch voor om alle activiteiten in de Kiwiweg samen te brengen.
Het openbaar onderzoek van de vergunningsaanvraag voor de nieuwe site loopt van zondag 28 juli tot en met donderdag 29 augustus.
—
Update 30 juli 2024 – 11.00 uur
Ook tweede locatie renoveren
De tweede locatie van Gardec in de visserijcluster blijft gespaard bij de aanleg van de nieuwe sluis en de bijhorende verbreding van het Boudewijnkanaal voor zeeschepen. Daar bevinden zich kantoren en de scheepswerf met ateliers en een drijvend droogdok.
Ook voor deze site is deze week een openbaar onderzoek voor een omgevingsvergunning gestart. Gardec vraagt de toestemming om drie loodsen grondig te renoveren, zowel bouwfysisch, energetisch als esthetisch. In een volgende fase zal de omgevingsaanleg aangepakt worden. Het ziet er dus naar uit dat Gardec op twee locaties actief zal blijven. Deze publieke bevraging loopt tot en met zondag 25 augustus.
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.