Orient Overseas Container Line (OOCL) heeft traditiegetrouw als eerste carrier kwartaalcijfers vrijgegeven. In het tweede kwartaal vervoerde de rederij 0,9% meer lading dan vorig jaar, maar de omzet steeg wel met 14,4%.
De carrier uit Hongkong die deel uitmaakt van COSCO SHIPPING Holdings, bood in het eerste kwartaal 3,4% minder capaciteit aan dan een jaar geleden. Dat er toch bijna een procent meer containers vervoerd werden, betekent dat de bezettingsgraad van de schepen hoger was (+3,6%).
Het is opvallend dat OOCL tussen het Verre Oosten en Europa in het tweede kwartaal maar liefst 17,2% minder vervoerde als gevolg van de Rode Zee-crisis en de stopzetting van de LL3 Service op dat vaargebied, die ook bekend was als de derde Far East loop van de Ocean Alliance.
Inkomsten
Ondanks het feit dat de vervoerde volumes in de periode van april tot juni beperkt bleven tot 350.997 teu, steeg de omzet op dit vaargebied wel met 16,4% naar bijna 520 miljard dollar. Dat komt omgerekend neer op inkomsten van 1.480 dollar per teu. Dat is merkelijk hoger dan de 1.374 dollar uit het eerste kwartaal of de 813 dollar/teu uit het laatste kwartaal van vorig jaar.
Op de route tussen Azië en Noord-Amerika, had OOCL geen last van het Gazaconflict. Op de trans-Pacific werd 8% meer lading vervoerd en stegen de inkomsten met maar liefst 42,1%. De gemiddelde opbrengst steeg van 1.242 dollar/feu in het laatste kwartaal van 2023 naar 1.761 dollar in het voorbije kwartaal.
Eerste semester
De COSCO-dochter vervoerde in het eerste semester uiteindelijk 3,68 miljoen teu, wat 2,1% meer is dan in de eerste zes maanden van 2023. De omzet steeg wel maar met 2,2%, omdat OOCL ook begin 2023 nog kon profiteren van erg hoge containertarieven.
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.