S’Jegers bestelt zes elektrische eActros 600-vrachtwagens

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
S'Jegers Transport
S’Jegers Transport © S'Jegers Transport

Transportonderneming S’Jegers uit het Antwerpse Laakdal heeft een bestelling van zes eActros 600-vrachtwagens geplaatst bij Mercedes-Benz Trucks. De levering gebeurt in mei 2025. De wegvervoerder plant ook investeringen in laadinfrastructuur.

Wat in 1995 met Karl S’Jegers en één trekker-oplegger begon, is sindsdien uitgegroeid tot een transportonderneming met 350 trekkers en 1.400 opleggers. Ook de overname van Transport Cools (Deinze) vier jaar geleden heeft aan die expansie bijgedragen.

Voor zijn eMobility-investering geeft S’Jegers de voorkeur aan Mercedes-Benz Trucks. “Offertes van andere merken werden in overweging genomen, maar de aantrekkelijke total cost of ownership (TCO) en de concurrerende prijs van de eActros 600 gaven de doorslag”, klinkt het bij het transportbedrijf.

Na een grondig gesprek met Geert Van Dijck (VDH) en Filip Van Thielen en Thomas Teugels (Daimler Truck BeLux) werd de deal voor vier voertuigen dezelfde dag nog bezegeld – en niet veel later kwamen daar nog twee trucks bij op vraag van een van S’Jegers’ eigen klanten.

IJverig laden

Het bedrijf uit Laakdal streeft op korte termijn naar een aanzienlijke CO2-reductie. De HVO-diesel (95% minder CO2 dan gewone diesel) waar een groot deel van de huidige vloot al geruime tijd op rijdt, vormde al een eerste paar kilometer in de goede richting. Met de nakende overstap naar elektrische vrachtwagens schakelt S’Jegers een versnelling hoger in het behalen van z’n groene doelstellingen, die trouwens grotendeels gestuurd worden door de eindklanten en hun voorkeuren voor transport met minimale ecologische bandafdruk. Een tweede overweging was het feit dat de eActros 600 een gunstige TCO heeft in vergelijking met andere merken; zelfs exclusief subsidies, die dan een mooie extra worden.

S’Jegers investeert ook in de benodigde laadinfrastructuur. De gesprekken met enkele leveranciers zijn nog lopende, maar waarschijnlijk zal er op de hoofdzetel in Laakdal ijverig geladen worden – en energie opgewekt trouwens, want de beschikbare ruimte en dakoppervlakte leent zich voor de installatie van zonnepanelen. In dat scenario zal het dagdagelijkse (bij)laden tijdens de rij- en rusttijden van de chauffeurs moeten doorgaan, wat maakt dat de routeplanning minutieuze analyse zal vergen.

Batterijen

Met een rijbereik van zeker 500 kilometer zullen de e-trucks alleszins een volledige dag kunnen uitrijden. Daarnaast kijkt het bedrijf al naar een eventuele hoogspanningscabine en op iets langere termijn zelfs naar batterijpakketten voor opslag. Al die voorbereidingen en investeringen illustreren meteen ook de uitdagingen waar een logistieke speler voor staat als hij duurzaam wil ondernemen.

De zes eActros 600-vrachtwagens worden in mei 2025 geleverd. Een verdere uitbreiding van de elektrische vloot zal afhangen van de prestaties en de vraag van klanten. “Wie weet waar we staan over 5 of 10 jaar? Veel zal uiteraard afhangen van Europa en de overheden, maar belangrijk is wel dat het financieel allemaal haalbaar blijft”, zegt zaakvoerder Ward S’Jegers. “Omdat we de stap nu hebben gezet met Mercedes-Benz Trucks, zijn we voor een lange samenwerking vertrokken. Het elektrische verhaal zal stapsgewijs geëvalueerd worden zodra infrastructuur en vrachtwagens meedraaien in onze praktijk. Ook onze klanten zullen alsmaar meer willen inzetten op groene logistiek.”

S’Jegers bestelt zes elektrische eActros 600-vrachtwagens – Flows

S’Jegers bestelt zes elektrische eActros 600-vrachtwagens

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
S'Jegers Transport
S’Jegers Transport © S'Jegers Transport

Transportonderneming S’Jegers uit het Antwerpse Laakdal heeft een bestelling van zes eActros 600-vrachtwagens geplaatst bij Mercedes-Benz Trucks. De levering gebeurt in mei 2025. De wegvervoerder plant ook investeringen in laadinfrastructuur.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login