De Verenigde Naties riepen 3 juni uit tot Internationale Wereldfietsdag. Ondanks fel verbeterde infrastructuur en heel wat inspanningen van bedrijven voor fietsende medewerkers zijn er nog heel wat (industrie)zones waar het erg gevaarlijk fietsen is.
Ter gelegenheid van de Internationale Wereldfietsdag werden maandagochtend 3 juni heel wat fietsende pendelaars getrakteerd op een extraatje. Ook bedrijven zetten hun medewerkers er steeds meer toe aan om de auto thuis te laten en wat vaker met de fiets naar het werk te gaan.
In Deurne zette logistieke reus Gosselin ook dit jaar de fietspendelaar in de bloemetjes met een gezond ontbijt. âWe zijn vanochtend om 5.45 uur gestart met ons jaarlijkse initiatief âGosselin fietst naar het werkâ, waarbij we onze fietspendelaars een ontbijt met vers fruit en koffie aanbiedenâ, zegt Anne Van Gils, eventverantwoordelijke bij Gosselin Group in Deurne. âOnze verhuizers stonden hier al om 6.00 uur. Ze waren zo goed als allemaal met de fiets naar het werk gekomenâ, zegt Van Gils.
Fietsvergoeding
âEr komen alsmaar meer medewerkers met de fiets naar het werkâ, zegt Van Gils. âVorig jaar hadden we 65 inschrijvingen, dit jaar al 105. Op een 600-tal medewerkers op onze site in Deurne is dat een mooi stijgend aantal. Zoân 141 medewerkers ontvangen ondertussen een fietsvergoeding.â
âOok onze antennes, de Gosselin-sites die niet in Deurne zitten, zetten de fietsers vandaag speciaal in de bloemetjesâ, zegt Van Gils. âOns luchtvrachtteam van Brucargo in Vilvoorde en de medewerkers van Pasec Port uit de Antwerpse haven doen mee. En de collegaâs van Verhuizingen Meys uit Brasschaat zijn deze ochtend ontbijtjes komen afhalen voor hun fietsende medewerkers.â
Lees verder onder de foto.
Gosselin zet erg in op de actief bewegende medewerker. Zo namen verschillende teams van Gosselin afgelopen weekend deel aan het beachvolleybaltornooi Cockerill Beach Antwerpen op de Orteliuskaai. âVandaag trappen we ook â30 dagen minder wagenâ af. We motiveren zo, gedurende de hele maand juni, onze medewerkers om de wagen wat vaker thuis te laten en om te carpoolen of te voet en met de fiets naar het werk te komen.â
Belcrownlaan
De fietsinfrastructuur is de voorbije jaren fel verbeterd. Zo kan de fietser van en naar Antwerpen al geruime tijd gebruikmaken van de fietsostrades, een netwerk van brede en veilige fietssnelwegen. Ook in het Antwerpse havengebied duiken er alsmaar meer fietsers op en werd er ondertussen ook op heel wat plaatsen een veilig en breed fietspad aangelegd. Toch is er nog heel wat ruimte voor verbetering.
Zo is de Belcrownlaan in Deurne ronduit levensgevaarlijk voor de fietsers die van en naar het werk fietsen. âVooral âs ochtends staan de rijen wachtende vrachtwagens hier vaak dubbel geparkeerd in beide richtingenâ, zegt Karlien Van Molle, hr-teamleader bij Gosselin Group en fervent fietspendelaar. âOok de wachtende autoâs aan de automobielinspectie wat verderop zorgen voor erg gevaarlijke situaties.”
“We verplichten onze werknemers â als ze in het Gosselin fietsleaseplan stappen â een fluohesje, fluokledij en een fietshelm te dragen tijdens het woon-werkverkeer. Eenmaal per jaar organiseren we in samenwerking met de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) een opleiding voor de nieuwe fietspendelaars met een speedpedelec of elektrische fiets. Er wordt een stuk theorie over onder andere de wegcode toegelicht en er is een praktisch luik met bijvoorbeeld een oefening op de remafstand.”
Complex probleem
Ook bij Stad Antwerpen en POM Antwerpen is het probleem van de onveilige Belcrownlaan gekend. Wat verderop ligt het hobbelige wegdek van de Merksemsesteenweg, er heel gevaarlijk bij.
âHet is een complex probleemâ, zegt Jenne Meyvis van POM Antwerpen. âEr is al heel wat overleg geweest hierover, maar dat moet nu in een goed plan worden gegoten. Voor de bedrijven in Kanaalkant is het in elk geval erg belangrijk voor de modal shift die we er willen realiseren.”
“De financiĂ«le middelen die hiervoor nodig zijn, moeten van Stad Antwerpen komen. Zij willen bij een grondige renovatie niet alleen een fietspad aanleggen, maar meteen ook de onderbouw van de straat â onder andere de nutsleidingen â aanpakken. Dat maakt dat het allemaal wat meer tijd in beslag neemtâ, aldus Meyvis.
Bij Stad Antwerpen waren de consulent mobiliteit en de woordvoerder niet bereikbaar om ons hierover te woord te staan.
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.