APEC Antwerp, Krammersluizen, dark fleet en omstreden kanaal

Kort, Varia
Charlotte De Noose
Krammersluizen in Schelde-Rijncorridor
Krammersluizen in Schelde-Rijncorridor © Edwin Paree

APEC Antwerp/Flanders Port Training Center vierde zijn 20.000e alumnus, ‘dark fleet’ van tankers die gesanctioneerde olie vervoeren belemmert de rest van de industrie in de overgang naar groenere alternatieve transportmethoden en de Krammersluizen worden gerenoveerd tegen 2028.

APEC –

In aanwezigheid van de minister-president van Vlaanderen Jan Jambon vierde APEC Antwerp/Flanders Port Training Center op 29 mei 2024 zijn 20.000e alumnus in het Errerahuis in Brussel. De 20.000e alumnus, Bruno Januzzi (specialist in regelgeving bij ANTAQ, Brazilië), volgde de training Port Management & Concessions. APEC is een internationaal opleidingsinstituut voor haven- en maritieme aangelegenheden en biedt kortlopende trainingen, maatwerkopleidingen, studiebezoeken en lezingen aan. Het centrum werd 47 jaar geleden opgericht en betrekt zowel experts uit Vlaamse havens als uit universiteiten en de privésector in zijn cursussen. “De impact van APEC’s alumni is van onschatbare waarde. Ze dragen de merken Port of Antwerp-Bruges en Vlaanderen wereldwijd uit. De expertise en vaardigheden die ze hier opdoen, worden verder meegenomen en hebben een directe positieve impact in hun havens. De duurzame sterke banden die worden gesmeed met havens wereldwijd bevorderen bij uitbreiding de scheepstrafiek naar de Belgische havens”, zegt Kristof Waterschoot, managing director van APEC. (JD)

KRAMMERSLUIZEN –

Rijkswaterstaat heeft de renovatie van de Krammersluizen (zie foto) in de Schelde-Rijnverbinding gegund aan de combinatie ZEEKR (Besix en partners Besix Unitec, Croonwolter&dros, Demako, Iemants en Bosch Rexroth). De sluizen worden op afstand bedienbaar. Ook worden aandrijfmotoren, sluisdeuren, bewegingswerken en elektrotechnische installaties gerenoveerd. De Krammersluizen zijn in 1987 opgeleverd. Er passeren jaarlijks zo’n 60.000 schepen. De opdracht is gegund voor 417 miljoen euro. De renovatie begint in 2025 en is volgens planning afgerond in 2028. (JKV)

SCHADUWVLOOT –

De groeiende schaduwvloot of ‘dark fleet’ van tankers die gesanctioneerde olie vervoeren, vooral uit Rusland, Iran en Venezuela, belemmert de rest van de industrie in de overgang naar groenere alternatieve transportmethoden. Dat meldt het persagentschap Reuters. Volgens Reuters omzeilen veel schepen zowel de sancties als de eis van IMO om scrubbers te gebruiken als de brandstof aan boord te vervuilend is. In 2020 voerde IMO een zwavelgrens van 0,5% in bunkerolie in. Maar als schepen gaswassers hebben geïnstalleerd om zwavel uit de rook te verwijderen voordat het in de atmosfeer terechtkomt, kunnen ze nog altijd op heavy fuel varen. Dat geldt niet voor tankers die gesanctioneerde olie gebruiken, vertelt een bron uit de scheepvaartindustrie aan Reuters. De naar schatting honderden schepen die varen om de sancties te omzeilen, zijn ook moeilijk op te sporen vanwege hun ondoorzichtige eigendomsstructuren en dubieuze verzekeringspolissen. Havenautoriteiten in Europa en Azië hebben in de eerste vijf maanden van 2024 minstens tien schepen aan de ketting gelegd op grond van IMO-regels. Van de tien aangehouden tankers hadden er negen  Rusland aangedaan. (JD)

HOUTHI’S –

De Jemenitische Houthi-militanten hebben op woensdag 29 mei 2024 verschillende aanvallen op meerdere schepen voor de kust van Jemen opgeëist. Schepen van Maersk, Eastern Mediterranean Maritime en Döhle Group waren naar verluidt het doelwit. Tot nu toe is slechts een van die aanvallen onafhankelijk bevestigd, tegen de 82.300 dwt bulkcarrier ‘Laax’ – een schip uit de vloot van het in Piraeus gevestigde Grehel Shipmanagement. De ‘Laax’ raakte beschadigd, maar zette zijn reis voort. De Houthi-aanvallen zijn een reactie op het militair offensief van het Israëlische leger in Rafah in het zuiden van de Gazastrook. (JD/Belga)

CAMBODJA –

De bouw van een omstreden kanaal in Cambodja, dat de hoofdstad Phnom Penh met de zee moet verbinden, zal in augustus van start gaan. Dat heeft de Cambodjaanse premier Hun Manet donderdag 30 mei 2024 meegedeeld. “We kunnen niet langer wachten (…) We zullen het bouwen op het Cambodjaanse grondgebied, voor het Cambodjaanse volk en in het belang van Cambodja”, onderstreepte de premier. Het project, dat de naam ‘Funan Techo’ kreeg, wordt gesteund door China, in het kader van de Nieuwe Zijderoute. In het kader daarvan heeft China al miljarden in Cambodja gepompt. De Cambodjaanse premier benadrukte dat het leeuwendeel van de fondsen voor het kanaal uit Cambodja zullen komen. Wel lopen er gesprekken met een Chinees bedrijf om erin te investeren. De totale investering gaat gepaard met een kostenplaatje van 1,7 miljard dollar. Het kanaal, dat 100 meter breed en 5,4 meter diep moet worden, moet Phnom Penh verbinden met de Golf van Thailand. Daardoor kan de traditionele regionale handelsroute, langs Vietnam, omzeild worden. (Belga)

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
DOCENT
DOCENT 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.