Arrestaties drugs, Panama, Medway, haven Mundra en Caddie

Kort, Varia
Melanie De Vrieze
De megamax 'MSC Anna' (19.368 teu) in Mundra
De megamax ‘MSC Anna’ (19.368 teu) in Mundra © Adani Ports

Zes arrestaties in het Antwerpse havengebied, Caddie krijgt gerechtelijke bescherming, Medway opent drie nieuwe interlokale terminals in de Spaanse regio Extremadura en haven van Mundra ontvangt het grootste containerschip ooit, de ‘MSC Anna’.

ARRESTATIES DRUGS –

In het Antwerpse havengebied zijn de voorbije dagen zes arrestaties gebeurd van personen die mogelijk inkomende partijen drugs wilden uithalen. Dat meldt het Antwerpse parket. Het was de Scheepvaartpolitie die de verdachte handelingen tijdens drie opeenvolgende nachten vaststelde. De verdachten zijn vier Nederlanders en twee Belgen, telkens twintigers. De eerste vijf arrestanten zaten in twee verdachte voertuigen waarin de politie ook sportzakken met verdovende middelen, een boormachine, een dopsleutelset, een hoofdlamp, werkhandschoenen, een stroomstootwapen en lege rugzakken aantrof. De zesde verdachte werd gevat nadat hij een poging zou hebben ondernomen om drugs uit een container te halen. (MDV)

GERECHTELIJKE BESCHERMING –

De bekende fabrikant van boodschappentrolleys Caddie heeft dinsdag 28 mei van de rechtbank in Saverne, in de buurt van Straatsburg, bescherming tegen zijn schuldeisers gekregen. Caddie kwam de voorbije twaalf jaar al meermaals in de financiële problemen. De jongste redding dateert van 2022, toen het werd overgenomen door de groep Cochez, met deels overheidssteun. Die groep uit het noorden van Frankrijk is gespecialiseerd in transport. (YDS)

MEDWAY –

Medway, het spoorfiliaal van rederij MSC, zal tussen oktober van dit jaar en maart 2025 drie nieuwe intermodale terminals openen in de Spaanse regio Extremadura, nabij de grens met Portugal. Het gaat om Badajoz (oktober 2024), Mérida (maart 2025) en Navalmoral de la Mata (december 2024). Samen met Extremadura Avante, een groep van publieke ondernemingen in de regio, richt Medway de joint venture Extremadura Avante Logistica op, die de terminals zal beheren. Medway heeft een belang van 49% in de nieuwe entiteit. Bedoeling is om in eerste instantie dagelijks zes treinen, drie inkomende en drie uitgaande, op elke terminal te laten rijden. In de komende tien jaar moeten daar acht treinen bijkomen. De terminals moeten uitgroeien tot intermodale knooppunten voor onder meer houttransport vanuit het Portugese Entroncamento. De terminals kunnen zo het grensoverschrijdende verkeer met Portugal een boost geven. (KH)

RECORDAANLOOP –

De haven van Mundra heeft deze week het grootste containerschip ooit ontvangen. Het gaat om het megamaxschip ‘MSC Anna’ met een capaciteit van 19.368 teu (zie foto). Het was de eerste aanloop van een megamax in een Indische haven. Dinsdag 28 mei vertrok de ‘MSC Anna’ naar Port Qasim (Karachi) waar het ook een recordbezoeker wordt. Deze containerreus vaart in MSC’s Sentosa Shikra Service tussen het Indische Subcontinent, Zuidoost-Azië, Zuid-Korea, China en Californië. (SV)

PANAMA –

In de eerste vier maanden van 2024 zijn er door de ongewoon lage waterstanden in het Panamakanaal 74% minder drogeladingschepen door de belangrijke handelsroute tussen de Stille en de Atlantische Oceaan gevaren. Dat blijkt uit cijfers van de internationale scheepvaartorganisatie BIMCO. In plaats daarvan zijn bulkschepen omgeleid naar andere routes, waardoor volgens BIMCO de vaarafstanden met 31% zijn toegenomen ondanks dat er tussen januari en april 25% minder vracht is vervoerd. Niettemin lijkt het weerfenomeen ‘El Nino’ te verzwakken en vertoont de route door Panama weer tekenen van herstel. Op 16 mei verhoogde de vaarwegbeheerder ACP het aantal toegestane doorvaarten van 24 naar 31 schepen per dag. Dat aantal zal vanaf 1 juni toenemen tot 32 schepen. De restricties van de voorbije maanden speelden vooral de trampvaart parten. De meeste containerrederijen reserveren vooraf hun (dure) transitslots om wachttijden te vermijden. (JD)

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
DOCENT
DOCENT 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.